Elfirman bakom Koppla själv-appen: ”Såg ett behov av en sån här tjänst”
Elektriker ger livesupport till privatpersoner som vill göra tillåtna eljobb själva. Men två veckor efter lanseringen anmäldes appen till Elsäkerhetsverket.
”Behöver du hjälp med elen men vill fixa det själv med live support av behörig elektriker. Nu har du chansen!”. Så presenterar Alavaara El sin app Koppla själv, som hjälper kunder att exempelvis byta vägguttag eller tvättmaskin själva.
– Det finns en hel del saker som privatpersoner får göra, och i appen kan de få vägledning via chat, video eller telefon. Vi såg ett behov av en sån här tjänst, och vi ser till att jobbet blir rätt gjort på ett säkert sätt, säger Linnéa Ubani Melchersson på Alavaara El Handelsbolag utanför Gällivare.
Läs också:
Elsäkerhetsverket granskar elfirmans Koppla själv-app
Läs också:
Tre hemmapulare talar ut
Linnéa har jobbat som elektriker sedan 2008 och startade elfirman för tre år sedan tillsammans med maken Best Ubani Melchersson, som är auktoriserad elinstallatör. Idén att utveckla en app kläckte de av flera skäl. Att många kunder kopplar själva har de kunnat se på hembesök. Men installationerna är inte alltid gjorda på ett säkert sätt, och ibland har kunder även gjort installationer som privatpersoner inte får göra. Det händer också att kunder ringer upp och vill ha telefonsupport i sitt kopplande. Och i fjol kom coronapandemin som gjorde kunderna mindre pigga på att släppa in elektriker i hemmet.
Paret tog hjälp av ett amerikanskt apputvecklingsbolag, och appen lanserades runt nyår. Sedan dess har Alavaara El hunnit hjälpa några kunder på distans, och av recensionerna på appstore att döma är de nöjda. ”Nu känns det tryggt att fixa elen hemma. Billigare än att ha hem hantverkare” skriver någon.
Förutom att få vägledning i kopplandet kan kunderna använda appen för att beställa elinstallationsmaterial med 30 procent rabatt och att köpa exempelvis vitvaror och bastuaggregat. De kan även boka hembesök av elektriker om de inte vill göra jobbet själv.
Linnéa Ubani Melchersson poängterar att säkerheten är väldigt viktig.
– Om vi under videosamtalet ser att något inte ser bra ut så säger vi ifrån. Allt jobb ska göras utan ström och vi vägleder inte kunder som vill göra jobb som inte är tillåtna av Elsäkerhetsverket. Vi ger bara distanssupport för installationer som privatpersoner får göra själva, och vi har kollat mycket på Elsäkerhetsverkets Koppla säkert om vad de får göra, säger hon.
Elsäkerhetsverkets Koppla säkert är en webbtjänst som slår fast att privatpersoner får byta eluttag och strömbrytare om de är helt säkra på hur de ska göra. De får även ansluta och byta exempelvis spisar och diskmaskiner med stickpropp. Men de får varken byta, installera eller koppla loss fast anslutna diskmaskiner, spisar, tvättmaskiner, torktumlare och fläktar.
Men när Koppla själv-appen lanserades stod det att privatpersoner kunde få gajdning för att installera spishäll, spisfläkt, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare, vilket strider mot Elsäkerhetsverkets regler.
Läs också:
Kampen mot hemmapularna
Den 12:e januari fick Elsäkerhetsverket in en anonym anmälan av Alavaara El, och myndigheten startade ett tillsynsärende. Efter ett första telefonsamtal med myndigheten har elfirman uppdaterat appen: ordet ”installera” är utbytt mot ”ansluta”.
– Det blev fel i översättningen från engelska till svenska. Nu har vi rättat felet. Tanken är att en kund som gör en köksrenovering ska kunna köpa vitvaror med stickpropp i appen och byta ut sina befintliga spishällar och diskmaskiner. Vi hjälper inte kunder med något som inte är tillåtet av Elsäkerhetsverket, säger Best Ubani Melchersson.
I början av februari är ett videomöte med myndigheten inbokat. Här är en intervju med elinspektören Tomas Åberg som berättar hur han ser på appar som ger privatpersoner distanssupport när de kopplar själva.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen