Så slår skatten mot tjänstebilar
Det är inte bara transportbilar som riskerar kraftigt höjd fordonsskatt, för vissa tjänstebilar höjs skatten med drygt 10 000 kronor mer i skatt 2020. Elinstallatören har listat hur skatten och det nya förmånsvärdet slår mot fem vanliga tjänstebilar.
Om drygt tre månader träder det nya bonus malus-systemet i kraft. Som Elinstallatören tidigare skrivit om blir det en kraftig höjd fordonsskatt på transportbilar.
Transportbilarna som vinner på bonus malus
Men även tjänstebilar av personbilsmodell får en högre skatt.
Införandet av en ny mätmetod av koldioxid, WLTP, efter årsskiftet leder till att värdena för CO2-utsläppen blir cirka 20–25 procent högre för personbilar jämfört med dagens värden. Följaktligt höjs också fordonsskatten, i vissa fall dubbleras den jämfört med i dag.
Allra hårdast drabbas ägare av transportfordon. Men även den som i dag har en skattebefriad miljöbil får efter årsskiftet börja betala skatt, om bilen släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. Den femåriga fordonsskattebefrielsen för miljöbilar tas bort.
Skattechock på transportbilar vid årsskiftet
För den som har en förmånsbil läggs kostnaden för fordonsskatten till förmånsvärdet, vilket innebär ökad kostnad för innehavare av förmånsbilar.
– Detta riskerar att bromsa upp minskningen av CO2-utsläppen från nya bilar i Sverige. Den kraftiga fordonsskattehöjningen kommer att slå hårt mot personbilar. Det kan leda till att man väljer att avstå från köp och i stället fortsätter att köra sitt gamla fordon, vilket riskerar att bromsa sänkningen av koldioxidutsläppen, menar Mattias Bergman, vd för BIL Sweden och tillägger att fordonsindustrin är positivt inställd till WLTP och bonus malus-systemet som princip.
Så fungerar nya bonus malus-systemet
Regeringen har beslutat att bonus malus-systemet redan kommer att göras om under nästa år. Något som Mattias Bergman är kritisk till.
– Både branschen och konsumenten behöver tydlighet och framförhållning och inte mer av ryckighet, säger han.
Listan visar hur den nya skatten slår mot fem vanliga tjänstebilar:
Bilmodell |
CO2-utsläpp, NEDC* |
CO2-utsläpp, TDLP** |
Skatt i dag |
Ny skatt |
Höjning |
|
1 |
VW Passat Alltrack TDI 240 |
150 g/km |
198 g/km |
3 137 kr |
13 183 kr |
10 046 kr |
2 |
Volvo XC 60 D4 |
124 g/km |
154 g/km |
1 415 kr |
7 880 kr |
6 465 kr |
3 |
VW Passat 2,0 TDI |
110 g/km |
139 g/km |
737 kr |
6 097 kr |
5 334 kr |
4 |
Audi A4 40 TDI |
111 g/km |
138 g/km |
809 kr |
6 002 kr |
5 193 kr |
5 |
VW Golf 1,6 TDI |
102 g/km |
130 g/km |
390 kr |
5 237 kr |
4 847 kr |
Fotnot: *NEDC (New European Driving Cycle) är det gamla sättet att mäta CO2-utsläpp med mera. |
||||||
**WLTP ( ”Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure”) är det nya sättet att mäta bland annat CO2-utsläpp på. | ||||||
Källa: Ynnor AB |
Höjning av förmånsvärde 2016–2020 |
|
Bilmodell |
Höjning kr/månad |
VW Passat Alltrack TDI240 |
2 422 kr |
Audi A4 40 TDI |
1 466 kr |
VW Passat 2,0 TDI |
686 kr |
VW Golf 1,6 TDI |
522 kr |
Volvo XC60 D4 |
379 kr |
Källa: Ynnor AB
FAKTA/BONUS MALUS
Bonus malus är en beräkning av fordonsskatt för nya fordon. Den fungerar så här, enkelt uttryckt:
- Den som kör en mindre miljöbelastande bil får en bonus, medan den som kör en diesel- eller bensinslukande bil får betala.
- Den nya bonus malus-skatten tas ut under bilens tre första år.
- Bonus gäller för fordon med utsläpp av max 70 gram CO2/km samt gasbilar.
- Malus gäller för fordon med utsläpp av mer än 95 gram CO2/km.
- Dieselbilar får dessutom ett extra miljötillägg.
- Bonus malus gäller både personbilar och lätta lastbilar upp till 3 500 kg.
- Bilar som är i trafik före den 1 juli 2018 omfattas inte.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen