Logga in

4 av 5 chefer ”gör inget särskilt” för att locka kvinnor till arbetsplatsen

Publicerad
4 jul 2019, 09:38
| Uppdaterad
24 feb 2021

Nedsättande skämt om kvinnor. Klotter. Eller avsaknad av jämställdhetspolicy. En ny undersökning visar att branschens jämställdhetsarbete behövs.

Endast 2 procent av alla elektriker är kvinnor. Elektrikerförbundet och Installatörsföretagen har gjort gemensam sak med kampanjen Upplyst som ska göra att fler kvinnor söker sig till den mansdominerade elbranschen.

Tystnadskultur största problemet

Jonas Wallin, Elektrikerförbundet och Ola Månsson, Installatörsföretagen. Foto: Eva-Maria Fasth

– I dag är en elektriker en svensk, vit, medelålders man. Fler kvinnor i branschen skulle gynna alla och år 2030 ska vi ha 30 procent kvinnor under 30 år i elbranschen. Det kommer vi att fixa, säger Jonas Wallin, ordförande i Elektrikerförbundet.

Organisationerna har i Upplyst-arbetet beställt en undersökning av Kantar Sifo som telefonintervjuat 150 chefer och 50 ledande montörer om jämställdheten i elbranschen.

”Kul att se ungarnas reaktioner när dagisfröken dök upp i elektrikermundering”

Och den visar att det finns en hel del kvar att göra, enligt undersökningens första resultat som presenterades i Almedalen:

  • 71 procent av chefer och ledande montörer håller med om att ord eller skämt om kvinnor på ett nedsättande sätt förekommer i elbranschen.
  • 28 procent anser att det förekommer nedsättande klotter eller bilder på kvinnor i branschen.
  • 78 procent, svarar att de inte har gjort något särskilt för att få kvinnor att vilja arbeta på sin arbetsplats.
  • 20 procent uppger att man inte använder en jämställdhetspolicy för att utveckla jämställdhetsarbetet, något som krävs enligt lagen.

Arbetsgivare och fack fortsätter därmed med det gemensamma jämställdhetsarbetet.

Så vill de förändra branschen

– Jag har jobbat inom bygg- och installatörsbranschen i hela mitt liv. Ända sedan jag som ung ingenjör 1983 gick ut på ett bygge så kände jag – även som man – att attityden var fel. Det gjorde mig övertygad om att försöka påverka branschen så mycket som jag kan, säger Ola Månsson, vd för Installatörsföretagen.