Logga in

”Det är som att Ica skulle använda sina leverantörers priser ut mot kund”

Publicerad
19 sep 2018, 13:07

Varför hamnar elektriker i skottgluggen för sina materialpåslag? Hans Heldring jobbar med företagsutveckling i elteknikbranschen har ett svar: “Grundnettoprislistan används fel”.

Nils Petter Nilsson skulle få 15 procents rabatt på elmaterial men när han stämde av fakturan visade det sig att elektrikern gjort påslag på flera hundra procent på materialet. Fallet har uppmärksammats av SvD i höst men debatten är gammal. För ett år sedan diskuterades en annan saltad elektrikerfaktura  i forumet byggahus.se. Flera traditionella medier, som P1 Plånboken, hakade på och i Elinstallatören uttalade sig Thomas Ericson på Ohmegi Elektro och försvarade påslagen.

”Det grundläggande felet är att man använder grossisternas grundnettoprislista fel.”

Hans Heldring, Elteknikbranschens utvecklings- och utbildningscenter.

Läs mer: Ta betalt för tjänsten  6 råd vid prissättning

Oavsett vem som har rätt eller fel i sakfrågan är det svårt att argumentera mot de mätningar som visar att hantverkare har lågt förtroende i Sverige. Förtroende byggs långsamt men raseras snabbt. Det finns inga lätta segrar att vinna som skulle ge branschen högt förtroende på studs. Däremot finns både pengar och förtroende att tjäna på att ta tag i de problem som finns.

”Det är som att Ica skulle använda sina leverantörers grundpriser ut mot kund. Så gör de givetvis inte.”

Hans Heldring.

Hans Heldring, EUU.– Det grundläggande felet är att man använder grossisternas grundnettoprislista fel.

Det säger Hans Heldring som utvecklar kurser för elteknikbranschens företagsledare på EUU. Tidigare har Hans hållit hundratals seminarier om företagsekonomi för elinstallatörer.

– Många tar sig inte tid eller saknar förmågan att själv skapa sina egna prislistor och använder grundnettoprislistan i stället. Det är som att Ica skulle använda sina leverantörers grundpriser ut mot kund. Så gör de givetvis inte. De sätter sina egna priser på dagligvaror som kaffe, bananer och tvättmedel utifrån vad de har för kostnader och tänkt vinstmarginal, säger Hans Heldring. 

Läs mer: Misstroende mellan kund och leverantör skadar hela branschen

Hans Heldrig tycker att det är självklart att också elinstallatörer ska sätta en normal vinstmarginal på sitt material.

– Har du inte en egen kundprislista med ett vinstpåslag på materialet styrs din prissättning av hur mycket rabatt du fått av grossisten. Det är ett feltänk som man bör komma till rätta med, säger Hans Heldring.

”En annan bransch med förtroendeproblem som också ständigt hamnar i botten i förtroendemätningar är bilverkstäder. Men de har tagit itu med förtroendet på ett sätt som skulle kunna inspirera elteknikbranschen.”

 

I dagens moderna affärssystem finns möjlighet att skapa sina egna prislistor. Elektrikern kan ha en eller flera listor som möjliggör att ha en pris prislista för strökunder och en annan för återkommande kunder. Inköpspriset från grossist lägger man in i ekonomisystemet och sedan bygger man på med sina egna kostnader för administration, hantering, transport, lager med mera. Vinsten lägger man på allra sist.

– Oavsett om det är 4, 5 eller 10 procent du vill göra i vinst på helåret får du inte glömma att göra samma vinstpåslag på materialet som på dina timmar. Annars kommer materialförsäljningen sänka ditt resultat, säger Hans Heldring.

Läs mer: ”Nästan till varje badrum vill kunden köpa materialet själv”

”Bilverkstäder har blivit bättre på att förklara för konsumenterna. Man ber kunden om klartecken innan man går från felsökning till reparation.”

Hans Heldring.

En del i att vara en professionell leverantör är att hjälpa kunden förstå vad den har köpt och vad den kommer betala för. Många konsumenter har samma inställning till affären med hantverkaren som när de köper en liter mjölk, trots att det ena är en investering och det andra är konsumtion. Företagaren som är proffs måste – om förtroendet ska öka för branschen – bli bättre på att förklara vad man kommit överens om så att båda parter har förstått vad som ingår i affären och vad som hända under arbetets gång.

Krönika: Bli inte en branchförrädare

En annan bransch med förtroendeproblem som också ständigt hamnar i botten i förtroendemätningar är bilverkstäder. Men de har tagit itu med förtroendet på ett sätt som skulle kunna inspirera elteknikbranschen.

Foto: Mekonomen– Bilverkstäder har blivit bättre på att förklara för konsumenterna. Man ber kunden om klartecken innan man går från felsökning till reparation. Och man förklarar och motiverar åtgärder och reparationer. Man har också skapat varumärken och kedjor som till exempel Mekonomen som står för en viss standard. Det är ofta Kalles bilverkstad som finns bakom skylten Mekonomen men varumärket borgar för en viss lägstanivå och därmed en trygghet för mig som konsument, säger Hans Heldring.

Läs mer: Han försvarar saltad faktura