Logga in

”Jesus-batteriet” utmanar dagens elbils-batterier

Publicerad
23 jan 2018, 06:00
| Uppdaterad
24 feb 2021

Billigt, effektivt och driftsäkert. Här kommer ”Jesus-batteriet” som sägs revolutionera batteritekniken i elbilar.

Fransk-japanska Renault Nissan investerar i en ny batteriteknik som sägs vara så pass revolutionerande att det har fått smeknamnet ”Jesus-batteriet”. Det rapporterar tidningen Ny Teknik.

Det haussade batteriet utvecklas av Ionic Materials, ett amerikanskt uppstartsbolag som Renault Nissan nyligen har investerat i. Syftet är att ersätta de litiumjonbatterier som dominerar totalt i dagens elfordon. Ionic Materials utvecklar i stället ett så kallad solid state-batteri, där elektrolyten inte är flytande. I stället används en polymer, som är ett fast material.

 Fördelarna sägs vara enorma. Batteriet ska vara billigt, effektivt och driftsäkert. Det är inte brandfarligt och har inget behov av kobolt, ett grundämne som bryts på ett problematiskt sätt.  En film från Ionic Materials visar att batteriet till och med står pall för beskjutning.

Läs mer: Lyktstolpen laddar elbilen – och installationen går snabbt

Låter det för bra för att vara sant? Den frågan ställde amerikanska Wired till Ionic Materials. Svaret, som Ny Teknik återger, lyder att det är sunt att vara skeptisk mot högtflygande löfte. Men ibland lyckas ingenjörerna verkligen få fram något revolutionerande.

Tekniken visades upp i somras, men kommer inte att nå marknaden de närmaste fem åren.

Även BMW, Toyota, Bosch och Continental utvecklar solid state-batterier för elbilar.