Logga in

Vinn affärer i sociala medier

Publicerad
26 okt 2015, 08:11

Jourföretaget Svanströms el och VVS AB har fördubblat omsättningen tre år i rad. Bakom framgången finns ett företag som satsat helamarknadsföringsbudgeten på att väcka känslor i sociala medier.

– Det finns gigantiska fördelar men få nackdelar.

Håkan Svanström, vd för Svanströms El och VVS AB, tycker att sociala medier ger det lilla företaget chans att kontrollera sin marknadsföring och nå ut till privatkunder. För honom är det kombinationen av att synas i tv och vara aktiv i sociala medier som gäller. För om det är någon marknadsföring som gett utväxling så är det hans flitiga medverkan i tv-programmet Arga Snickaren.

Svanströms el och VVS bestod de första fem åren av Håkan Svanström själv. Idag har företaget 20 anställda och omsatte 26 miljoner kronor 2014. Vinstmarginalen för senaste året var 7,5 procent. Svanströms riktar in sig på privatkunder till 70-80 procent och företaget gör ungefär 500 jobb i månaden. Målbilden är att de anställda ska bli 25-30 och att omsättningen fram till 2018 ska stiga till 45 miljoner kronor.

Håkan Svanström framhåller vikten av att hitta bra personal som grunden för allt. Men förutom det så ser han ett skäl framför alla andra bakom sin tillväxtresa – marknadsföring i sociala medier. Idag har företaget en hel tjänst som är vikt för internetmarknadsföring och dessutom lägger bolaget 100 000 kronor per månad på sökordsoptimering. Men från början skötte Håkan Svanström allt själv. Och till den som vill vinna kunder i sociala medier ger han fem konkreta råd.

”Jag tror vi vinner mycket i längden på att folk pratar gott om oss.”

Håkan Svanström.

1. Lär dig verktygen.

– För mig började det med att jag gick på några riktiga minor med försäljare av internetannonser. Jag minns speciellt att en säljare lovade att mitt största problem skulle vara att hinna svara i telefon. Men resultatet blev att jag lade flera hundra tusen kronor på annonser som inte ledde till några nya kunder alls.

– Efter det insåg jag att jag måste göra det här själv. Jag lärde mig Google-annonsering från grunden genom att köpa sökord. I början gjorde jag allting själv och lärde mig att hålla stenkoll på sajtens besöksstatistik så att jag skulle veta precis vilken effekt marknadsföringen får.

2. Lev som du lär

– Vi står ofta i tv och dömer ut jobb och rättar fel efter andra företag. Därför måste vi själva vara oklanderliga i vårt uppförande och vårt kundbemötande. Reklamationer följer vi upp mycket noggrant för att folk inte ska ha anledning att snacka skit om oss.

Högt upp i resultatlistan när man googlar Svanströms El och VVS finns just ett exempel på någon som tagit sin klagan längre. I en anonym tråd på forumet Flashback varnar en person för företaget. Håkan Svanström säger att det handlar om smutskastning, snarare än en verklig kund som är missnöjd och han verkar inte särskilt förvånad.

– Genom att växa på jourmarknaden har vårt företag trampat på många tår, berättar han.

Desto vanligare är det att en kund skriver sina klagomål på deras Facebooksida. Men istället för att ge sig in i debatter på nätet, ringer Håkan Svanström alltid upp de kunderna personligen. Kommentaren låter han sedan stå kvar i några veckor innan han raderar den.

3. Ta draghjälp av tv

– När Fuskbyggarna ringde och ville ha hjälp med en liten grej förstod jag att min lycka skulle vara gjord om jag fick in en fot. TV fungerar så att produktionspersonalen ofta går vidare till nya program och då ringer de oss i sina nya projekt, berättar Håkan Svanström.

På den stora skärm som sitter på företagets kontor i Älvsjö visar han hur webbtrafiken till företagets hemsida har utvecklats. Ett jätteskutt syns i trafikkurvan vid en viss tidpunkt.

– Det var när vi var med i Arga Snickaren. Exakt när programmet sändes fick vi en fördubbling av antalet besökare. Nu har vi precis kommit hem från Hollywood där vi varit med i Arga Snickaren VIP. Direkt efter inspelningen gjorde vi ett eget videoklipp med Anders Öfvergård och det har fått jättebra gensvar på Facebook med otroligt många visningar.

– En gång fick jag vara med i morgonsoffan i TV4 och prata med Martin Timell om elfel och elproblem. Min medverkan var planerad till 6 minuter men blev 11 minuter. Det är en enorm tyngd i värdet av att vara med i tv.

4. Gör tv själv

– När vi är ute på jouruppdrag ser vi ofta kul saker som vi vet att folk gillar att sprida vidare. Våra anställda filmar själva och vi har en egen kanal på Youtube. Nu har vi Andreas Heinonen som jag anställt för att arbeta med sociala medier. I början kunde han och jag lika mycket men nu har han gått om mig i kunskap om det här. Från början jobbade Andreas då och då, men nu är han anställd på heltid. Han klipper våra filmer och sköter våra sociala kanaler.

– Vi måste ha kontrollen över det här internt och det är därför vi har en anställd som gör det och inte lägger ut det på konsulter.

5. Var generös

– Det var någon som hörde av sig från Norrland på julafton med ett jordfel. De som ringer om säkringar eller jordfel försöker vi alltid hjälpa så gott det går via telefon eller Facebook. Vi får otroligt mycket positiv feedback från folk som uppskattar att vi är schyssta. Nästa gång när det är ett större jobb så hör de också av sig till oss och då betalar sig snällheten. Jag tror vi vinner mycket i längden på att folk pratar gott om oss.