Logga in

Norge når 50 000 elbilar

Publicerad
29 apr 2015, 11:03

De förmånliga elbilsreglerna i Norge skulle fasas ut 2017 eller ifall 50 000 bilar såldes innan dess. Nu har gränsen nåtts två år i förtid och bilhandeln oroar sig för att reglerna nu ska förändras. 

– Det är en historisk dag för Norge som leder utvecklingen i världen för utsläppsfri biltrafik, det säger Christina Bu generalsekreterare i Norsk elbilforening.

I måndags fick en Tesla Model S i Drammen strax söder om Oslo registreringsskylten EL 60000, (den första elbilen hette EL10000). Händelsen innebär att målsättningen 50 000 elbilar nås långt tidigare än planerat. Elbilsreglerna som accelererat den norska elbilsförsäljningen infördes 2012 och skulle gälla till nästa stortingsperiod 2017 eller till dess att 50 000 nollutsläppsfordon registrerats.

Politikerna måste ha is i magen och låta elbilsfördelarna vara kvar till dess att elbilen är konkurrenskraftig på räckvidd och pris

Christina Bu, Norsk elbilforening

 

Norska elbilsförare får köra i bussfilen, parkera gratis, behöver inte betala fordonsskatt och det är 0 procents moms på köp av nollutläppsfordon. Innan de gynnsamma reglerna hade Norge några tusen elbilar och ingen trodde att målet om antalet bilar skulle nås före år 2017. När målet nu nåtts i förtid vädrar norska bilhandeln en oro om att reglerna kommer ändras.

– Osäkerheten är det värsta, säger Kjetil Myhre, på BMW i Norge till norska affärstidningen E24.no.

Han vill att politikerna ska vara tydliga om regelverket och att övergången måste ske gradvis och vara förutsägbar. Även Christina Bu hävdar att norrmännen inte är så miljömedvetna att de skulle köpa elbilar utan subventioner.

– Politikerna måste ha is i magen och låta elbilsfördelarna vara kvar till dess att elbilen är konkurrenskraftig på räckvidd och pris, säger Christina Bu.

De förmånliga reglerna har gjort att norska elbilsförsäljningen skjutit i höjden och att elektriska fordon nu utgör två procent av alla personbilar i Norge. De norska politikernas mål är att 10 procent av fordonsparken ska vara laddbar till 2020, det handlar alltså både om rena elbilar och laddhybrider. Det skulle i så fall röra sig om uppskattningsvis 2-300 000 bilar. När elbilssubventionerna infördes sågs det målet som en utopi, men idag när elbilar står för nästan en fjärdedel av nybilsförsäljningen framtidsutsikten allt mer sannolik.

– Vår roll som fyrtorn på den internationella elbilsmarknaden är kanske det viktigaste klimatåtgärden som Norge bidrar med på lång sikt, säger Christina Bu, generalsekreterare i Norsk elbilforening.