Logga in

Kunden kräver femsiffrig ersättning: ”Elfirman laddade sina maskiner med min el” 

Publicerad
14 apr 2025, 05:01
| Uppdaterad
11 apr 2025

Borlängebon var nöjd med tjänsten, men efter att fakturan kom gick hen i taket. Beloppet bestreds och hen krävde återbetalning på nära 13 000 för elektrikerjobb då företaget inte använt sin egen el.

Läs också:
Ensamföretagarens fem bästa tips för att undvika bråk med kunden

Läs också:
Bucklor en del av avtalet, sa solcellsföretag när plåttak totalförstördes

Det var efter en omfattande dränering av en villa som kunden och företaget hamnade i tvist. Kunden ansåg att fakturan, med många ospecificerade belopp, kändes olustig – och ville ha fullständig redovisning. Efter visst knorr gick företaget med på det efter att fakturan betalats.

Men kunden var inte alls nöjd. Hen ansåg att det förekom flera felaktiga belopp och studsade på flera delar. Bland annat ansåg kunden att resekostnader för 26 000 kronor, kontroll av grävare för 10 000 samt 20 000 kronor för ”specialkompetens” kändes fel. Därtill ansåg hen att de 12 813 kronor företaget fakturerat för eljobb skulle återbetalas eftersom företaget använt kundens el vid laddning av maskiner.

Totalt låg kravet som lämnades in till Allmänna reklamationsnämnden på 149 024 kr.

Företaget motsätter sig hela kravet och hänvisar till att kunden köpt en helhetstjänst till fast pris med vissa friskrivningar. De menar att de gått igenom arbetet, dokumenterat detsamma och även besiktigat det hela tillsammans med kunden – utan några anmärkningar. Först i efterhand har kunden återkommit med klagomål.

Efter att ha tagit del av samtliga handlingar skriver nämnden att det framgår att offerten för jobbet är med ett fast pris och att kunden godkänt denna. Det har inte framkommit något som medför att detta skulle vara ogiltigt – därför avslås kravet i sin helhet. 

Läs också:
Villaägaren krävde flytt av kabelskåp för att få större parkering