Logga in

Använde flexirör i badrummet – kunden vill ha tillbaka pengarna

Publicerad
28 apr 2025, 08:05

Firman använde flexirör vid eldragning i badrummet och slarvade i övrigt. Inte fackmannamässigt enligt kunden som kräver tillbaka pengarna. Inte vårt ansvar menade företaget som pekar på avtalet. 

Läs också:
”Anlita en riktig elektriker”

Läs också:
”Kostnaden sved – nästan hälften av vad värmepumpen kostat i inköp”

En kund i Göteborg fick badrummet renoverat i sitt radhus, men efter avslutat arbete var hen inte nöjd. Bristerna var flera men framförallt ansåg kunden att företaget slarvat med elinstallationerna. Bland annat hade det används flexirör vid eldragningen – vilket innebär att reglerna inte följs. Vidare var det fel både på installation av duschvägg och blandare. 

Eftersom kunden inte fick gehör hos företaget vände hen sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Som helhet krävde kunden tillbaka 15 000 kronor som redan betalats – samt att hen inte skulle behöva betala ytterligare 3 500 kronor.

Företaget i fråga skyller på att avtalet inte ingåtts med dem, utan med ett dotterbolag – och således ska de inte belastas för detta. Därför motsätter de sig kravet.

När nämnden tittar igenom handlingarna framgår det förvisso att avtalet är signerat mellan kunden och ett annat bolag, men i alla andra delar så är det huvudbolaget som omnämns. Därför anser ARN att det är rätt av kunden att vända sig till dem.

Och eftersom företaget inte i övrigt invänt mot kraven, att det är bristfälligt utfört arbete, väljer nämnden att bifalla kundens krav i sin helhet.

Läs också:
Kunden kräver prisavdrag: ”Det var mycket stå och hänga och prata vid bilen”