Logga in

”Orimligt” menade kunden – men var det företagets fel att elen inte kunde installeras?

Publicerad
3 mar 2025, 05:00
| Uppdaterad
28 feb 2025

Efter vattenskadan skulle företaget återställa köket. Men efter fyra besök av elektriker var jobbet inte slutfört och kunden ansåg det ”orimligt att det inte fungerar” – och tog ärendet till ARN.

Det var i början av 2023 som en kund kontaktade ett byggföretag för att återställa ett kök efter en vattenskada. Men efter att arbetet påbörjats blev det rejält med skav i relationen,  bland annat för att elen inte kunde installeras – trots flera besök. Kunden vände sig till ARN och i anmälan framgår flera underliga saker.

Läs också:
”Allt kan se schysst ut på ytan”

Läs också:
“Tidsuppskattningen är inte i närheten av verkligheten”

Enligt anmälan har företaget enligt kunden brustit i kommunikationen ”då de inte har meddelat att vissa saker behöver vara på plats för att kunna ta nästa steg”. Vidare framgår det att kunden enligt egen utsago själv låtit montera vägguttag där kabel redan var dragen – och anser det orimligt att det inte fungerar. Dessutom hade företaget lämnat en trefaskabel exponerad på golvet.

För sin sak argumenterar kunden till ARN: ”Företaget har själva sagt att de inte alltid spänningssätter kabeln direkt vid förläggning, utan det sker oftast i samband med komplettering/inkoppling av apparat. Om det inte finns spänning nu tyder det på att kabeln inte är inkopplad i elcentralen än. Detta visar på att det är företaget som dragit elen till köket”.

Kunden kräver att företaget i första hand avhjälpande av fel och i andra hand prisavdrag med 9 858 kronor.

I sitt svar förklarar företaget att de endast skulle göra en del av återställningsarbetet, kunden i fråga skulle göra en hel del själv – och även använda andra entreprenörer. De fyra första besöken elektrikern gjorde slutade med att arbetet inte kunde slutföras då mycket av kundens egenarbete inte var utfört. 

När det kommer till att lämna oskyddad kabel, eller kabel med spänning påslagen – det säger företaget att de inte känns vid och inte ansvarar för. En del av det påstådda elarbetet hos kunden säger företaget att de inte har utfört och således inte ansvarar för. Därför anser de att eftersom tredje part vidtagit elåtgärder – måste hela installationen kontrolleras med eventuella extraarbete för att rätta till fel. 

Företaget har erbjudit sig att slutföra arbetet och bett kunden skicka uppdaterade bilder så att det framgår att det är möjligt att göra klart jobbet.

Läs också:
”Misstroende mellan kund och leverantör skadar hela branschen”

Men vad ansåg ARN om ärendet? Jo, nämnden har tagit del av bilder, mejlväxlingar och avtal och de anser inte att kunden bevisat att företaget brustit i något avseende, eller visat att de gjort något fel. Därför avslås kravet i sin helhet och företaget ska ha rätt att få avsluta arbetet.