Ny byggmetod ger plats åt kablar och rör: ”Sparar extremt mycket tid”
Det blir extra allt av installationer i den nya hangaren för elflygplan i Dalarna. För att få plats med dragningarna av rör och kablar valde byggherren, en uppfinnare och flygentusiast, en speciallösning.
På ett fält utanför Gagnef i Dalarna, kallat Himmelslätta, byggs en av Sveriges första hangarer för elflyg. Här ska uppfinnaren och flygentusiasten Jan-Erik Strömberg kunna bo och ladda sitt elflygplan. Byggnaden inrymmer även en liten konferensanläggning och laddmöjlighet för flera elbilar.
”En fördel är att det är lätt att ta sig fram med allt, åt båda hållen. Det är enkelt att jobba med, vilket sparar extremt mycket tid.”
Stefan Arnesson, Arkos Home
En annan innovativ lösning:
Gör både solcellerna och bergvärmen bättre
Läs också:
Fem skäl till att laddboxar måste ha egen jordfelsbrytare
– Det är enormt många prylar i huset, installationerna har gjorts med millimeterpassning. Det behövdes en speciallösning för att få till det, säger Ulf Jansson, projektledare hos Dalab VVS-installation.
I byggnaden som värms av bergvärmepump finns golvvärme, ventilation med värmeåtervinning (FTX), cirkulationsluft med kylning via bafflar, frikyla från berget och solskyddsgardiner. Kraven på inomhusmiljön är höga, och allt styrs med KNX. Det innebär många dragningar av rör och kablar.

– Ventilationen tar mest plats. En utmaning har varit att dra kanalerna så att de passar med flygplanstypen. Vingarna måste komma in under rören. Vi har ritat allt i 3D och varje centimeter är nyttjad, berättar Stefan Arnesson hos entreprenören Arkos Home.

Han och kollegorna fick göra om installationsritningarna fyra, fem gånger innan allt stämde. Utöver trånga utrymmen fanns även krav från arkitekten Gert Wingårdh om att vissa saker inte fick ändras.
– Vanligtvis sätter vi aggregat så nära värmepumpen som möjligt. Men det gick inte här, utan det blev en hel del extra rördragning. Ventilationsaggregaten fick bara plats inne i hangaren, så vi fick även sätta in åtta brandspjäll där, säger Stefan Arnesson.
Hangaren har stora spännvidder. Nocken är 30 meter lång och en av sidorna 12 meter. Det gör att balkarna, vissa av järn och vissa av limträ, blir mycket tjocka.
För att slippa borra i träet och få plats med alla installationer valdes en speciallösning för bjälklag, i både tak och golv, kallad Posi-Joist. Den består av prefabricerade golvkassetter uppbyggda av trä och stål, som ett sandwichmaterial med luftiga gångar. Genom gångarna dras alla installationer, vilket sparar utrymme. De luftiga bjälklagen, som är 30 centimeter höga, bidrar också till isoleringen.
– En fördel är att det är lätt att ta sig fram med allt, åt båda hållen. Det är enkelt att jobba med, vilket sparar extremt mycket tid, säger Stefan Arnesson.
Enligt leverantören Mitek går det att minska arbetskostnaden med mellan 15 och 40 procent tack vare det speciella bjälklaget. Och monteringen går snabbt.

– I Hangaren gick det på en dag, säger Peter Koski, marknadschef hos Mitek.
En ytterligare fördel med de prefabricerade bjälklagen är att de dämpar lågfrekvent ljud.
– Vi når ljudklass A, vilket är svårt att nå och ovanligt i den här typen av hus, säger Stefan Arnesson.
Under våren installeras laddstationerna för elflygplanet – en utomhus och en inomhus – samt tre laddstolpar för elbilar. De omfattande installationerna gör också att Hangaren får flera stora elcentraler.
– Vi har byggt olika lager för att få plats. Huset är som en liten industri, säger Stefan Arnesson.
Läs också:
Sveriges smartaste fastighet: ”Det är mätare överallt”
En ambition från byggherren Jan-Erik Strömberg är att huset ska vara hållbart på alla tänkbara sätt. Därför finns också röda solceller på det röda taket. Totalt sett har huset mycket bättre EPD-tal (koldioxidavtryck från byggprocessen) än om det byggts av betong.

– Jag tycker att vi har gjort ett fantastiskt jobb med att hushålla med den tillgängliga ytan och volymen. Vi har fått plats med alla installationer inuti golvbjälklaget utan att stjäla för mycket utrymme i fastigheten, säger Jan-Erik Strömberg.
Fakta Hangaren för elflyg

Under våren 2025 färdigställs hangaren på ett fält utanför Gagnef. I det röda huset finns plats och laddmöjlighet för ett elflygplan. Dessutom skapas flera laddplatser för elbilar.
I byggnaden inryms också en liten konferensanläggning och en bostad som ska ha bästa tänkbara inomhusmiljö och lågt koldioxidavtryck. För att ordna det krävs en stor mängd installationer:
röda solceller
bergvärmepump och golvvärme
ventilation med värmeåtervinning (FTX)
cirkulationsluft med kylning via bafflar
frikyla från berget
solskyddsgardiner
KNX-styrning av allt inklusive belysning
För att få plats med de omfattande installationerna av VVS och el används ett speciellt, prefabricerat bjälklag kallat Posi Joist.
Byggherre: Jan-Erik Strömberg
Arkitekt: Gert Wingårdh
Entreprenörer: Arkos Home, Mitek, Dalab VVS-installation, med flera.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen