Logga in

Elmuffsvetsning startade branden i Oceana

Publicerad
21 mar 2025, 05:03

En person dog, flera skadades och en nästan färdigbyggd vattenpark totalförstördes. Nu berättar Statens haverikommission vad som låg bakom branden.

Rökpelaren syntes över stora delar av Göteborg när den nästan färdigbyggda vattenparken Oceana brann i februari 2024. 

Branden startade när plaströr under en rutschkana svetsades ihop med metoden elmuffsvetsning. De glasfiberarmerade polyetenrören överhettades under sammanfogningen, enligt Statens haverikommission som presenterade sin utredning 20 mars.

”Elmuffsvetsning är ett komplext arbete som utförs med millimeterprecision.”

håkan josefsson, Statens haverikommission

Läs också:
Experten om Oceana: ”Allt kommer att kasseras”

Läs också:
De fem vanligaste orsakerna till elbrand

Branden spred sig snabbt vidare i rutschkanorna och efter bara några minuter inträffade en brandgasexplosion som medförde stora skador på byggnaden. I branden omkom byggledaren Patrik Gillholm och flera personer skadades. 

Vid elmuffsvetsning monteras två rör i en hylsa/elmuff där det finns trådar som värms av el. När materialen smälter får man en tät sammanfogning.

Utöver att ställa in elsvetsaggregatet rätt är det viktigt att säkerställa att eltrådarna faktiskt möter rören på insidan – i svetszonen. Det kan vara svårt att upptäcka från utsidan, eftersom det är ett slutet system.

– Elmuffsvetsning är ett komplext arbete som utförs med millimeterprecision. Bland annat är det viktigt att de två rören är tillräckligt ihopskjutna. Om avståndet blir för stort, så att rören inte täcker eltrådarna, kan det bli överhettning som leder till brand, säger utredningsledare Håkan Josefsson under en presskonferens.

Utredningen visar att brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet på byggarbetsplatsen bidrog till olyckan. Arbetet med de så kallade omledningsrören utfördes utan tillräckliga förutsättningar. Det har funnits brister i kunskaper om riskerna med arbetet, utförandet och planeringen. De brandrisker som var förknippade med arbetet identifierades och hanterades därför inte.

För att undvika liknande händelser i framtiden rekommenderar Statens haverikommission byggherren Liseberg, totalentreprenören NCC och företaget White Water att stärka regelefterlevnad, kontroll och uppföljning.

En annan utredning:
Fyra elfel bakom dödsolyckan på Stena Germanica

Arbetsmiljöverket rekommenderas att öka sitt fokus på det systematiska arbetsmiljöarbetet vid tillsyn av byggarbetsplatser. Utredningen belyser också vikten av att sprida kunskapen om hur och med vilka säkerhetsåtgärder elmuffsvetsning bör genomföras.