Logga in

Vinsten helt utraderad efter tre tunga kundkonkurser

Publicerad
5 feb 2025, 05:01
| Uppdaterad
4 feb 2025

Rörelsen gick “egentligen” plus – men vinsten de arbetat ihop utplånades i sin helhet av att tre viktiga kunder i byggbranschen gick under. 

Umia Stockholm som lämnar sin gamla koncern efter att ha sålts till Sandbäckens rapporterar ett nollresultat efter att tre kunder gått i konkurs. Företaget har tidigare, enligt Installationssiffror.se, haft en stark rörelsemarginal jämfört med andra Umia-bolag. Men i den senaste årsredovisningen beskrivs engångseffekter av konkurserna. Vd Jonas Hedlund säger till Installationssiffror att det handlar om “förfallna kundfordringar, ej fakturerade lyft och ej fakturerade upparbetade intäkter”.

Läs också:
24 installationskoncerner: Så ser deras omsättning och tillväxt ut

Läs också:
7 saker som utmärker branschens största företag

De faktorerna sänkte omsättningen med över 13 miljoner kronor och adderade 6 miljoner i kostnader. 

Bokslutet för 2023/2024 visar att omsättningen totalt ökat något jämfört med 2022/2023, men att rörelsemarginalen störtdykt. 

Utan kundernas konkurser skulle rörelsemarginalen ha gått upp jämfört med tidigare år. Företaget ser positivt på den närmaste framtiden. 

“Blickar vi framåt har vi även efter räkenskapsårets slut haft en mycket god orderingång och vi känner trygghet inför nästa räkenskapsår” skriver man i årsredovisningen.

Förvärvet av Umia Stockholm tillkännagavs i december och affären slutfördes i januari. Sandbäckens ser det som ett sätt att stärka sin position inom el och ventilation i Stockholm och som en del i sin långsiktiga strategi som de kallar 5-50-500. Siffrorna står för att nå 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner i resultat.

Läs också:
Här är de 30 största företagen i branschen

Umia Stockholm grundades 2016 och har ett 60-tal anställda med en omsättning på 190 miljoner för 2023. Elsidan står för 70 procent av verksamheten och ventilationen är “fokus framåt” enligt bolaget. Umia Stockholm uppgår i Sandbäckens varumärke efter affären.