”Såja! Nu känner man sig som en riktig elfirma!”
När kompensationen för elhjälpen uteblev skickade Ronnie Davidsson den här lättsaltade notan. ”Nu får vi se om han betalar.”
”Såja! Nu känner man sig som en riktig elfirma! ”Prislistan matchar branschen – nu återstår bara registrering hos ESV. Saken gällde ju ändå att hjälpa en vän att byta två vägguttag som gått sönder.” Det skriver Ronnie Davidsson till en bild på den här rätt saftiga fakturan som han lade upp i Inget elfel, men…
Materialrelaterat
Elmaterial blir dyrare – byggherrarnas kostnader rasar
Läs också:
Nekades gå på toa hos kunden – kopplade inte in elen
För Elinstallatören berättar han storyn bakom: ”Har en gammal barndomsvän som köpte ett radhus för några år sedan. Jag är inte elektriker men jobbar som utbildningskonsult inom el, elsäkerhet och automation så jag har rätt bra koll på el och hjälper vännen med det man får göra utan auktorisation.
Tidigare ägaren hade valt något märke på uttag och strömbrytare jag aldrig hade sett förut och som inte är av bästa kvalitet. Genom åren har jag hjälpt honom åtskilliga timmar med att byta vägguttagen och strömställarna till ett kvalitetsmärke i stället.
Brukar vara lite småjobb på 1–2 timmar typ. Lika mycket som att bara träffas och dricka kaffe som att byta ett uttag eller två. Men varje gång jag hjälpt honom har han sagt att han måste bjuda på en grillning eller något. Nu har det gått fem år utan han har fått tummen ur.
Läs också:
”Ta betalt för tjänsten” – 6 tips vid prissättning och materielinköp
Så jag laddade ner en fakturamall i lördags och började fylla i. Tänkte bara att det skulle bli dyrt och dumt. Lade fakturan i ett kuvert och sen i hans brevlåda. Så får vi väl se om han betalar.”
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen