Logga in

Juristens tips: Så skyddar du dig mot förluster – ”Är inte en juridisk fråga”

Publicerad
24 feb 2025, 05:00

En seriebedragare har i flera år lurat elfirmor på betydande summor. Många har skämts för att ha blivit lurade. Men hur ska man agera? Juristen Johan Edward benar ut.

Läs också:
Seriebedragaren har lurat honom och 20 andra elfirmor –  polisen kan inget göra: ”Ett Moment 22”

Läs också:
Polisen: ”Vi är inte en indrivningscentral”

Seriebedragaren har satt i system att beställa installationstjänster av dyra komponenter, men inte betala för sig. Elinstallatören har pratat med elfirmor som drabbats och beskrivit hur mannen lurat dem.
Då kommer frågan, hur skulle man som elfirma ha agerat för att undvika detta?

– Primärt är det här kanske inte juridisk fråga, utan mer en affärsmässig. Vilka åtgärder ska man vidta innan man ingår avtal? Man kan ju göra hur mycket som helst, men det ska vägas mot att det kostar ju tid och pengar, säger Johan Edward, entreprenadjurist på Installatörsföretagen.

Han säger att bedrägerier av den här typen är sällsynta och att det är svårt som företag att helt gardera sig mot. Att ta en kreditupplysning kan ge insyn, men är i sig inte en garanti.

– Det kostar pengar att göra kreditupplysningar och min uppfattning är att det sällan sker. Mot privatpersoner måste man även ha ett legitimt behov för att det ska anses skäligt. Då kan man få reda på om en person dragit på sig stora skulder.

En av de företagare som blivit lurad berättade att han kände sig osäker och då sökte hjälp av jurister, men den vägledning han fick handlade snarare om att skriva ett korrekt avtal  än att skydda sig mot bedragare. 

– Vi på IN ger råd och stöd kopplade till våra medlemmars affärsavtal. Det är en klen tröst att i efterhand säga att man inte ska lämna kvar exklusiv och dyr utrustning. Men när det rör sig om stora belopp för material skulle man nog ha sett till att fördela risken genom att avtala om betalning i förskott.

Läs också:
Kronofogden: ”Väldigt många där inget finns att utmäta”

I den situation som råder nu är Johan Edwards råd att dra det vidare civilrättsligt.

– Har man krav mot en kund och denne inte betalar frivilligtkan man gå vidare civilrättsligt. Även om det är så att en person inte kan betala och inte har utmätningsbara tillgångar i dagsläget, så kan personen ha det i framtiden. Skulderna försvinner inte bara för att pengar inte finns i dagsläget. Därför är min rekommendation att man får skulderna fastställda i en dom från domstol eller i ett utslag från Kronofogden.

– Väljer man att gå till domstol så har våra medlemmar ett rättsskydd. Ta hjälp av en advokat som kan driva ärendet och göra en anmälan om rättsskydd till försäkringsbolaget. Då kommer de stå för hela eller delar av advokatkostnaden, säger Johan Edward.

Johan Edwards tre tips för att skydda sig mot förluster

  1. Ska dyrt material överlämnas till en kund kan det vara lämpligt att undersöka kundens ekonomiska ställning. En kreditupplysning innehåller uppgifter om betalningsanmärkningar, till exempel utslag i mål om betalningsföreläggande, restförda skatter och avgifter eller misslyckade utmätningsförsök. Sådana uppgifter kan också begäras ut från Kronofogdemyndigheten.
  2. Om dyrt material ska köpas in och överlämnas till kunden kan det vara lämpligt att avtala om förskottsbetalning av hela eller delar av priset. Det är tillåtet att avtala om förskottsbetalning oavsett om kunden är konsument eller juridisk person.
  3. Betalar inte kunden i tid bör installatören underrätta om sitt krav och informera att rättsliga åtgärder kan vidtas om betalning inte sker. Bestrider kunden inte kravet kan installatören ansöka att Kronofogden utfärdar ett betalningsföreläggande mot kunden. Bestrider kunden kravet, exempelvis med hänvisning till att tjänsten är felaktigt utförd, bör installatören ansöka om stämning i tingsrätt om kravet ska vidhållas. Vid tvist i domstol kan installatören anlita advokat som helt eller delvis ersätts genom rättsskyddet i företagsförsäkringen.