Logga in

Här är nya sättet att ladda elbilen – med likström

Publicerad
7 feb 2025, 10:43

En solcellsdriven bil, nyutvecklade battericeller – och en ny lösning för att ladda elbilen med likström. Det är några av de nyheter som presenterades på mässan Elmia Solar.

Säker takgenomföring

Gömd under takpannan är den, Hellermann Thytons säkra takgenomföring. Foto: Lars-Göran Hedin

Elmia Solar bjöd på en hel del innovativa lösningar när det gäller montagesystem och montagetillbehör. Ett av de smartare var den nya takgenomföringar för slangar med likströmskabel som Hellermann Thyton tagit fram. RPT, Roof Pass Through, har plats för dubbel solslang med 16 mm diameter, håller kapslingsklass på IP44 och har en förmonterad packning som möjliggör en helt tät genomföring i råspontstak eller liknande under tegelpannor och läkt. Om bara en slanggenomföring behövs finns det en täckplugg. Genomföringen och de medföljande buntbanden för fixering av slangarna är tillverkade av UV-stabiliserad Polypropen.

Mer om kabelförläggning:
Buntband ”blir med tiden spröda och tappar i hållfasthet”

Premiär för svensk V2G-laddare

Ferrroamp V2X visades för första gången på Elmia Solar. Foto: Lars-Göran Hedin

Billaddning var ett nytt tema på mässan, men det märktes inte så mycket av. Det verkar som om laddboxtillverkarna sparar sitt marknadsföringskrut till vårens elbilsmässor. På Elmia Solar hittade vi ändå en riktigt intressant nyhet i Raymonds monter. Där passade Ferroamp på att för första gången visa sin bidirektionella likströmsladdare V2X. Med sin förmåga att hämta ström från bilbatteriet och skicka ut den i elnätet via Ferroamps Energy Hub marknadsförs den som ett smart sätt att kapa effekttoppar, hantera prisvariationer och sälja stödtjänster. 

Likströmsladdningen innebär att man kommer runt de begränsningar i bilens ombordladdare som annars fördröjer införandet av V2G-teknik. V2X laddar med upp till 20 kW med batterispänningar från 200–900 VDC. Men smakar det så kostar det – priset vid introduktionen är nästan 80 000 kronor plus moms. Av det är nästan 10 000 kr en bokningsavgift.

Efterlängtad standard:
Åtta saker du behöver veta om dubbelriktad laddning

Läs också:
Elbilen som hembatteri – här är 5 skäl till att det dröjer

Stryktåliga solid state-batterier

Solid state batterier tål mycket stryk. Här har RISE förgäves försökt ta död på en battericell som Mattias Hansson stolt visar upp. Foto: Lars-Göran Hedin

I Raymonds monter visade marknadschefen Mattias Hansson upp battericeller från det semi Solid State-batteri som företaget är först i landet med att erbjuda. Battericellerna har testats av RISE för att utröna hur de klarar olika slag av påfrestningar. Fördelen med den här batteritekniken är uppenbar – cellerna har inte tagit någon synbar skada av att både spikas och skruvas igenom.

– Vi har en glädjande stark efterfrågan på de här batterierna. Den första containern vi fick hem är slutsåld och nästa två som är på väg hit är redan fullbokade, berättade Mattias. Han berättade också att företagets prefabricerade solpanelstak nu också kan fås med aluminiumprofiler och anpassade för de flesta typer av tak – plåt, tegel, med mera.

Tidigt ute:
Först med Solid state-batterier

300 mil på egen energi

Solceller på ovansidan av karossen tog den här bilen 300 mil genom Australiens ödemarker. Foto: Lars-Göran Hedin

Ett udda men roligt inslag var den solcellsdrivna bil som JU Solar Team visade upp. Laget är bildat av ett drygt 20-tal teknikstuderande vid Jönköpings Universitet. De har haft stöd av en rad sponsorer för att utveckla och bygga en bil som drivs helt med solceller, har optimerad batteriteknik och andra komponenter. Med den har de deltagit i den internationella tävling som vartannat år anordnas i Australien. Bilen ska då köras 300 mil genom den australiska ödemarken – och den klarade faktiskt provet.

– Vi blev bästa svenska solbil och sjua totalt i tävlingen 2023, berättade en stolt kvinnlig lagmedlem.

Automation kapar effekttoppar

EcoFlow har tagit steget från portabla smarta batterier till större anläggningar. Foto: Lars-Göran Hedin

Att kapa effekttoppar pratas det mycket om nu när Ellevio som första stora elnätsbolag infört sina effekttariffer. På mässan var det ingen överraskning att flera olika lösningar för att automatisera ström- och effektflödena i solcells- och batterianläggningar visades upp. Ett par utställare, bland annat Emaldo som Elinstallatören tidigare skrivit om, har byggt ihop hybridväxelriktare och batteri i en enhet och laddat den med artificiell intelligens, AI. Företaget har redan sålt fler än 300 sådana anläggningar i landet.

EcoFlow, som sedan tidigare är världsledande när det gäller mindre portala energilager, visade upp sin lösning för att knyta ihop solpaneler, batterilager, växelriktare och styrning. Initialt erbjuds system med max 29,9 kW AC kapacitet och max fyra solsträngar med upp till 40 kW solpaneler.  Backupfunktion ingår.

Ferroamp har sällat sig till de företag som integrer Enequis styrteknik i sina system. Foto: Lars-Göran Hedin

Enequi har beslutat fokusera helt på styrning och låta andra jobba med växelriktare, energilager, etcetera. Företaget har ingått samarbeten med ett flertal av de större leverantörerna av sådan hårdvara, bland annat Huawei, Growatt, Fronius, Soltech, Solis och nu senast Ferroamp. Med Enequi Qui Power Core, en liten AI-kapabel enhet, och QuiPower Node, reläpuckar för styrning av strömförbrukare i riktigt litet format, är det lätt att komma i gång med smart styrning.

Läs också:
Problemtyngda Ferroamp ska samarbeta med konkurrenten 

– Koppla bara in tre kablar och genomför en grundkonfigurering i tre steg så är du i gång. Core-enheten börjar genast lära sig förbrukningsmönstret i kundens fastighetsnät och tar sedan bland annat väderdata, tariffdata och spotpriser till hjälp för att optimera ditt elsystem, berättade Vigg Carlström på Enequi för Elinstallatören.