Logga in

Elbolaget dubblade spotpriset – då gick kunden till ARN

Publicerad
6 feb 2025, 05:00

Kunden fick betala mer än dubbelt på det avtal hen skrivit på. Motala Energi menar att skrivningen var glasklar och motsatte sig återbetalningskravet. Men har de verkligen på fötterna?  

Läs också:
”Du måste vara flink i fingrarna”

Läs också:
22 smarta hustips från elektriker för att spara el (och 9 lite mindre seriösa råd)

När företaget Kundkraft startades en gång i tiden var det för att samla kunder som tillsammans skulle kunna pressa elpriserna. Det här lockade många svenskar och över 100 000 anslöt sig. Däribland en person i Kinna som tecknade rörligt elavtal med Motala Energi via Kundkraft.

Men när Kundkraft gick i konkurs övergick avtalet till Motala Energi – dock omvandlades det till ett ”tillsvidarekontrakt” med en helt annan prisstruktur. Det innebar att kostnaden för inköpt el ökade avsevärt och kunden valde då att ifrågasätta avtalet. Enligt kunden hade Motala Energi ett pris som var mer än dubbelt mot spotpriset – och därför ville kunden ha återbetalning.

Energibolaget motsatte sig dock kravet och hänvisade till att de i sitt avtal har en skrivelse där det framgår att ”avtalet övergår till standard rörligt avtal tillsvidare med upp till 1 krona i påslag per kWh såvida kunden inte sagt upp avtalet senast (1) månad före utgången av den ursprungliga avtalstiden”. De menar att när kunden ingick avtalet – så godkändes detta.

Det här fick kunden att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Läs också:
”Allt kan se schysst ut på ytan”

Nämnden menar att den specifika situationen skiljer sig från ett vanligt avtal mellan kund och elleverantör. I och med att kunden tecknade avtalet via Kundkraft så hade Motala Energi en skyldighet att skicka ut ett särskilt meddelande om förändring av avtalet. Så har inte skett och därför anser ARN att företaget inte uppfyllt sin informationsskyldighet. 

Därför rekommenderar nämnden att Motala Energi återbetalar 11 775 kronor till kunden.