11 svar om Eways efter att företaget bakom Autoexperten köpt konkursboet
Bara en bråkdel av skulderna kommer att betalas – däremot kan Eways laddkunder andas ut. Här är svar på kundernas frågor om laddkort, avtal och laddåterbäring och mycket mer.
Läs också:
Skatteverket om Eways plan för överlevnad: ”verklighetsfrämmande”
Läs också:
”Det finns ingen motsvarande produkt på marknaden”
När Eways i fjol ansökte om rekonstruktion sa företaget att det var för att skaffa sig bättre förutsättningar. Men det stod snabbt klart att verkligheten var en annan och när Skatteverket gick ut och motsatte sig hela rekonstruktionen vid förhandlingarna – såg utsikterna mörka ut.
Strax före jul var konkursen ett faktum och i mitten av januari blev det klart att fordonsgrossisten KG Knutsson köper verksamheten. KGK, som bland annat driver Autoexperten, har verksamhet i hela Norden och omsätter flera miljarder kronor vann efter budgivning.
– Eways kunder kan känna sig trygga. KG Knutsson har erfarenhet av laddteknik och mycket god ekonomi, sade Anders Aspegren, konkursförvaltare till DI.
Men även om konkursförvaltaren säger att det segrande budet var ”avsevärt högre” än han väntat, innebär det inte att de borgenärer Eways har, där Skatteverket är den största, men även 650 brf:er ingår, får sina pengar.
– Jag tror borgenärerna kan räkna med att få cirka fem procent av sina fordringar tillbaka, säger han till DI.
Läs också:
Easee – historien från marknadsledande till säljstopp
Elinstallatören har sökt KG Knutsson, men företaget har avböjt att svara på frågor i detta skede. Men vad händer med Eways kunder? KG Knutsson har skickat ut ett meddelande till dem med en FAQ om hur det ser ut framöver. Ta del av den nedan.
Vanliga frågor om övergången från Eways till KG Knutsson AB
1. Vad har hänt med Eways AB?
Eways AB har gått i konkurs, och KG Knutsson AB (KGK) har förvärvat Eways konkursbo. Detta innebär att KGK kommer att ta över driften av tjänsterna som tidigare tillhandahölls av Eways.
2. Vad händer med min laddningstjänst?
Driften fortsätter som vanligt. Från och med den 20 januari 2025 tar KGK över ansvaret och säkerställer att tjänsterna fungerar utan avbrott.
3. Vad innebär det för mitt avtal?
Om du använder tjänsterna från och med den 20 januari 2025, kommer du automatiskt att ingå ett tjänsteavtal med KGK. Detta nya avtal är identiskt med ditt ursprungliga avtal med Eways AB, vilket innebär att inga förändringar görs i dina villkor.
4. Vad händer med mitt kvarvarande laddmedel?
KGK tar ansvar för eventuella återbetalningar av laddåterbäring som avser från och med den 20 januari 2025. All laddåterbäring under perioden 20 – 31 januari 2025 hanteras och utbetalas av KGK.
5. Behöver jag göra något för att övergå till KGK:s tjänst?
Nej, du behöver inte göra något. Övergången sker automatiskt om du fortsätter att använda tjänsterna efter den 19 januari 2025.
6. Hur beställer jag nya laddkort?
Det gör det precis som tidigare, via Eways hemsida https://card.eways.se/sv
7. Kommer det att bli några avbrott i tjänsten under övergången?
Nej, vi förväntar oss inga avbrott i tjänsten. Konkursförvaltaren säkerställer driften fram till den 19 januari 2025, och KGK tar vid direkt därefter.
8. Vem kontaktar jag om jag har frågor?
kgk@eways.se för avtalsfrågor och helpdesk@eways.se för övriga frågor.
9. Kommer mina laddstationer eller tjänster att förändras?
Nej, din laddningsutrustning och de tjänster du använder idag kommer att fortsätta fungera som tidigare. KGK kommer att säkerställa att driften fortsätter enligt samma standard och villkor.
10. Vad gör KGK för att säkerställa en smidig övergång?
KGK har planerat noggrant för att ta över driften utan avbrott och kommer att hantera alla kundavtal, laddåterbäring och supportbehov för att göra övergången så enkel och smidig som möjligt.
11. Vad betyder egentligen tillsvidareavtal
Tillsvidareavtalet gäller tills nytt avtal tecknas med KGK. Personal från KGK kommer att kontakta er, så ni behöver inte göra någonting just nu.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen