Logga in

Wago-skeptikern: För dyra, klumpiga och inte speciellt driftsäkra

Publicerad
2 dec 2024, 05:27
| Uppdaterad
28 nov 2024

Omtyckta av alla… eller? Nej, elektrikern Marcus Eklånge-Gindemo ratar Wago och hyllar ubåtar. 

Läs också:
5 fakta varje elektriker behöver veta om wago-klämmor

Läs också:
Sju Wago-tips – mer än bara ”221:or”

I över ett halvt sekel har tyska Wago funnits på marknaden och numera är man en dominerande spelare. De flesta elektriker använder anslutningsklämmor antingen tillverkade av Wago eller klämmor som bygger på Wagos teknik, ett patent som kopierades av många andra tillverkare så fort det gick ut. Men även om ”Team Wago” vuxit rejält på sistone – är det inte alla som står och sjunger lovsånger om fjäderklämman. En kritiker är Marcus Eklånge-Gindemo.

– Jag gillar inte Wago för jag tycker inte att de tål belastning. Det är en för liten anläggningsyta i klämmorna och med lite oxidation eller satta i en dålig miljö – då blir det direkt varmgång. För har du en matning med belastning, då håller de helt enkelt inte måttet, säger han.

De som säger att fjäderkopplingar håller bättre och där trycket på en ledare håller över tid – nej, det stämmer inte som generell regel menar Marcus Eklånge-Gindemo.

– Tanken och teorin är bra. Men i praktiken är det inte så. Jag jobbar mycket i tuffa miljöer med oxidation, då är ubåtar det enda som gäller. Wago påstår att deras klämmor funkar, men det gör de inte. Ubåtar med skruvtopp har större anläggningsyta i kopplingen, tål högre belastning och tar mindre plats i dosan. Och har jag infällda FK-installationer, då kan jag köra Torix. Det är synd att dagens elektriker inte får lära sig att det finns andra alternativ än Wago. Jag säger inte att Wago är sämst, men man ska veta att de inte är de bästa i vissa situationer.

Även om elektrikern anser att den skrala kontaktytan i fjäderkopplingen är den stora nackdelen med Wago, menar han att det inte är den enda.

– De går snabbt att ansluta, men det är klumpiga och inte speciellt driftsäkra. Sen tycker jag även att de är för dyra.

Men hur ser det ut på utbildningarna? Peter Bühler, elektriker och ellärare på Praktiska gymnasiet i Bromma, säger att det i dag är mest Wago som gäller.

Peter Bühler

– Det har att göra med att de är så bekväma att använda och att de är slitstarka. Ibland är eleverna lite för våldsamma med sakerna och det har visat sig att de håller över tid.

Peter Bühler säger att Wago-klämmorna är bra i utbildningen för att de är lätta att göra rätt med. Men med det sagt är det viktigt att förstå var, hur och när de ska användas.

– Eleverna måste förstå att ingen kardel får sticka ut, för om en annan elektriker ska rota i en dosa – ja, då kommer det att kännas. Sen försöker jag lära eleverna att man måste anpassa sitt jobb efter verkligheten, och då är det viktigt att veta när man kan använda Wago och inte. 

Läs också:
”Därför byter jag alltid torix mot wago”

Dock erkänner elläraren att även om det är Wago och till viss del ubåtar som används i undervisningen, har han en fäbless för ”tomtehattar” och fördelarna de har i tighta installationer.

– Jag är lite old school och gillar torix. I en sån kan du få in fler kablar. Plus att om du har en kopplingsdosa med många kablar – då är det lättare att tvinna och lägga in snyggt med torix. Så jag uppskattar att de fortfarande finns och de fungerar utmärkt om man använder dem på rätt sätt, säger Peter Bühler.