Logga in

5 fakta varje elektriker behöver veta om wago-klämmor

Publicerad
2 dec 2024, 05:28
| Uppdaterad
28 nov 2024

Vet du hur mycket spänning och ström en wago-klämma tål? Och vet du vad användningen av wagos teknik på Deutsche Bahn kan säga om den eviga debatten om skruv vs fjäder?

Läs också:
Sju Wago-tips – mer än bara ”221:or”

Läs också:
”Jag är pro-Wago, men detta får ju en att fundera”

1. Varför klarar inte push in-klämmorna RQ?

Den första ”Wagon” såg dagens ljus 1951 och sedan dess har miljarder klämmor spottats ut. När det kommer till signaturprodukten med fjädrande anslutningsklämmor erbjuder Wago två versioner. De vanliga push in och de som är öppningsbara. Och sedan de senare lanserades har de tagit över. 

– Fördelen med de som man bara trycker in i är att det är mer kompakta, men där måste man vara väldigt tydlig med att de inte klarar alla ledartyper. Däremot klarar den öppningsbara alla ledare, säger Urban Wase, chef på Wago Sverige.

Som grund tål anslutningsklämmor den spänning (450 V) och ström (32A) som finns i normala elanläggningar. Det har dock förekommit uppmärksammade fall där klämmor brunnit, men det beror enligt Urban Wase inte på brister i produkterna – utan i handhavandet.

– De som då och då dyker upp i de här fallen är ofta push in-varianten där det används mångtrådiga RQ. Någon har tryckt in kabeln, men bara fått i hälften av kardelerna vilket lett till varmgång. 

2. Vilka är de vanligaste felen med handhavandet med wago?

När ska man då inte använda en wagoklämma? Finns det några riktlinjer eller är det bara att tuta och köra?

– Det viktigaste är att använda rätt klämma i rätt applikation. Använd inte push in klämma när du har mångledare. Det är den största felorsaken vi sett över tid. Men produktmässigt ser jag ingen användningsbegränsning för fjäder om du använder klämmorna på rätt sätt. 

– Riktlinjen är att en anslutningspunkt – en ledare. Det finns exempel på att det stoppats in flera ledare, med olika areor, eller en EQ och en RQ – då är risken stor. 

3. Vad har klämmorna för fördelar jämfört med skruvkopplingar?

Det blir allt vanligare med fjädrande snabbkopplingar i andra elkomponenter, handlar det om att skruvkopplingar är på väg bort?

– Vi har gjort mycket för att bevisa och inte minst tala om för marknaden att vår teknik håller över tid. Och det här är en fråga vi ofta får: vad är den stora skillnaden på fjäder och skruv. Fjäderns kontakttryck strävar ju hela tiden mot att nypa ihop. En skruv å sin sida har problem när det är vibrationer eller mekanisk påverkan. Tillsammans med att en kopparledare med temperatur och tid kan flyta – så tappar den kontakttrycket över tid. En fjäder å sin sida trycker bara hårdare då den lever med ytan den trycker på. Vinsterna är uppenbara. Ta i applikationer som tåg eller industrier. Där är det i regel så att elektriker skickas ut för att efterdra skruvar, det slipper man med fjäder.

4. Hur användes wagoklämmor av Deutsche Bahn?

– Vi har ”bevis” och när vi tagit in klämmor som suttit i utsatta och tuffa miljöer sedan 70-talet – har de visat att de håller. Vi plockade in produkter från Deutsche Bahn och kunde se att kontakttrycket och kontaktyta hölls. Det var inte en förorening på kontaktytan och den var kopparren trots att den suttit i 50 år. Därför är vi oerhört trygga med att fjädern håller. 

5. Vad gör företaget Wago när ”wago” blivit ett ord som är synonymt med snabbkoppling?

– Skruven är vår tradition, men det har blivit ändring på det sedan vi öppnade upp våra patent på 90-talet. Titta på strömbrytare, vägguttag och armaturer idag. Numera är det fjäder i de flesta och det är det största erkännandet att tekniken är den rätta.

Men varför ska man välja Wago? Det finns ju många alternativ på marknaden som är billigare. Urban Wase säger att det är en naturlig utveckling att det med tiden kommer andra företag som vill ta en bit av kakan.

– Det är klart att du inte kan räkna med att vara ensam på ett område. Jag kan konstatera att det finns både bra och dåliga konkurrenter ute på marknaden. Men det jag kan säga är att vi har 475 ingenjörer som lägger heltid på att utveckla våra produkter. Men det är inte bara utvecklingen. Vi har rätt kvalitet i stålet, i fjädern och rätt kopparkvalitet. Vi har levererat flera miljarder fjädrar(klämmor) och vi har en extremt låg felfrekvens (PPM). Man vet vad man får när man köper en Wago-produkt. Det enda konkurrenter har att slå med är pris. Men vi är trygga i att vi driver utvecklingen framåt, jag ser inte att någon kört om oss.

– Man kan tycka att en klämma är det enklaste vi har i elbranschen, men jag kan garantera er – det är väldigt svårt att få fram rätt kvalitet. En så här liten produkt blir ju ändå utsatt för rätt tuff fysisk last och påverkan, det är klurigt att få till. Men vi är trygga i att vi både driver på och leder utvecklingen.