Lagkrav: ”Det måste vara en mode 3 typ 2 med viss typ av anslutningsdon”
En laddstolpe på 20 parkeringsplatser, det är ett kommande lagkrav. Men har du koll på faser, sammanlagringseffekten och vad det ska vara för laddare?
Det grundar sig i en EU-regel som från 1 januari blir lag då det införlivas i Boverkets byggregler. På varje parkeringsplats med minst 20 platser måste det finnas en laddplats.
Mer elinstallapodden
Har du koll på slamkryparna i Elinstallationsreglerna?
Läs också:
Får man ”trippelkoppla” JFB vid installation av laddbox
– Det måste vara en mode 3 typ 2 med viss typ av anslutningsdon, viss typ av skyddsapparater som till exempel jordfelsbrytare och övervakning. Det duger inte att tro att man kan lösa det med att sätta upp en motorvärmarstolpe, säger Fredrik Byström Sjödin, elsäkerhetsexpert på Installatörsföretagen.
Det innebär kort sagt att det måste vara någon av alla CE-märktra laddare som finns på marknaden. Det säger Fredrik Byström Sjödin när han gästar Elinstallapodden för att diskutera ämnet.
Lagkravet gäller alla parkeringar som inte är för privat bruk, som vid bostäder, och det lär komma att behöva sättas upp tio tusentals laddstolpar runt om i landet, menar Fredrik Byström Sjödin.
De som i första hand berörs av kraven är fastighetsägare och de behöver hjälp med dimensionering, projektering och installation.
Läs också:
”Jag har laddat elbilen i schuko i ett år utan problem”
– Man måste också ha koll på sammanlagringseffekten som ska vara ett. Har man två laddare måste man räkna med att båda används hela tiden. Det går inte att räkna bort någon faktor för att dra ner på kabelarea och göra en billigare anläggning, det får man inte göra, betonar Fredrik Byström Sjödin.
Lyssna på hela poddavsnittet:
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen