Logga in

Högre timpris i stället för materialpåslag: ”Det föll på att alla inte var med på det”

Publicerad
18 nov 2024, 05:25
| Uppdaterad
15 nov 2024

Både omsättning och vinst i varenda elfirma i landet påverkas av de höga påslagen på material. Så här resonerar tre elektriker i frågan. 

Läs också:
Irritationen mot grossisternas priser: ”Vill att man inte ska ha koll”

Läs också:
Elektroskandias vd om GNP-listan: ”Den kommer att bestå”

Peter Bühler, ellärare samt egenföretagare Enkla eljobb i Huddinge

– Jag brukar lägga 20-30 procent på materialpåslag. Får jag frågor om det och en kund tycker det är dyrt då kan jag kontra med att det är jag som ansvarar för materialet. Vad som behövs handlas in och att kunden även betalar för min kunskap kring att det är rätt material. Sen får de ju garanti från mig, men om en kund köper in material själv – då får de ju inget. 

När jag resonerar med kunderna om detta så brukar de flesta förstå.

– Jag tycker inte att kunder gnäller på mitt påslag. Jag försöker marknadsföra mig med att det är min kunskap du betalar för. Sen skulle man ju kunna öka timpriset och sänka materialpåslaget, men det är ju bara att bolla med siffrorna. 

Simon Jörgensen, regionchef på Johnsons El i Åre

– Det är bättre att prata om att vi säljer en tjänst, inte en materialartikel. Som företag säljer vi hela lösningar, inte en strömbrytare. Som jag ser det blir det fel om man ska prata om det här, det är som att ringa till en Ica-butik och fråga vad de har för materialpåslag på sin mjölk. Det är ett lite gammalmodigt sätt att bemöta det här. 

– När det kommer till annat än stora materialtunga entreprenader (där vi oftast ändå har låg marginal på materialet) är materialpåslag egentligen ganska irrelevant, det är vad hela tjänsten kostar som är det viktiga. 

Därför är det svårt att säga vad man ”tycker” man ska ha för betalt – det är upp till våra kunder att konkurrensutsätta oss och sen är det upp till oss att stå för det. Som kund bör man se till hela leveransen och det värde man får av den beställda tjänsten. Effektivitet och kvalitet är ju minst lika viktigt att ha i beaktning när man konsumerar hantverkartjänster.

Självklart måste man kunna förklara varför man tar en viss summa för något.

Läs också:
Hur gick det Ronnie Lidström efter att du sänkte materialpriset?

Magnus Nilsson, vd på Elektrolund i Skåne

– Jag har inget generellt system för påslag där jag kan säga att det är en viss procent. Det är individuellt från kund till kund. Men jag har ungefär ett påslag på 20-30 procent. Det är väldigt sällan någon kund klagat på det och har många fasta kunder som hängt med i 20 år.

Du har dock hamnat en gång på svarta listan, har det fått dig att ändra hur du lägger dina påslag? 

– Den personen var extrem och han utgick från något som han och en snickare hade räknat på. De hade helt fel ingångspunkt och landade i en felaktig kostnad. Men nej, det som hände då har inte fått mig att ändra mig.

Flera elektriker försöker lyfta att det är kompetens de säljer inte arbetstimmar och material. Hur ser du på det?

– Jag är helt med på det. Vi var flera i Malmötrakten som försökte prata om det här, att vi borde kunna lägga oss närmare tusenlappen i timlön och lägre materialpåslag. Men det föll på att alla inte var med på det. Men jag förstår inte inställningen, kunderna ringer ju för att vi har kunskapen. Så jag vet inte hur man ska göra för att ställa om.