Logga in

”35A på 6 kvadrat värmer gott i kylan”

Publicerad
28 nov 2024, 11:27

Missfärgningen mellan förskruvningen och kapslingen var tydlig. Många i Facebookgruppen Elfel ansåg att 35A och 6 kvadrat kan fungera. Men hur lång var kabeln egentligen? 

Text

Vintern börjar närma sig och det blir allt kyligare runt om i landet. I samband med det vill allt fler använda motorvärmare till sina bilar. Andrea Van Sand, elektriker på Vansand electronics, skulle göra kontroller på temperatur- och värmemätare i en bostadsrättsförening. 

Läs också:
”Jag förväntar mig att hela centralen är strömlös när huvudbrytaren slås av”

Läs också:
”32A CEE-uttag till ett 16A Schukouttag är ett elfel”

Men av en slump upptäckte hon en dosa på väggen som var missfärgad mellan förskruvningen och kapslingen. Installationen var inte gammal, vilket gjorde henne nyfiken, och hon tog sig en närmare titt. 

– Tydligen hade hyresgästerna klagat på att de inte kunde värma sina bilar ordentligt eftersom säkringen hade gått. Därefter hade en elektriker bytt ut de befintliga säkringarna och höjt dem till 35A, trots att kablarna var på 6 kvadrat. Det är egentligen inte ovanligt att ha en högre belastning på sådana kablar än vad som anges i regelverket. Men elektrikern hade missat att ta hänsyn till kabelvägens längd och den konstanta belastningen. Det ledde till varmgång.

Insidan såg bra ut för tillfället, men hade detta fått pågå under längre tid hade det kunnat resultera i ett farligt scenario. Bild: Privat

När hon använde sin värmekamera kunde hon se att temperaturen i kablarna var runt 70-80 grader. Men plintarna och kabeldragningen bakom kapslingen såg bra ut. Enligt tillverkaren skulle kablarna klara av en maxtemperatur på 90 grader. Men i kyligare klimat tar det längre tid att värma upp bilen och det förbrukar mer energi. 

– Jag misstänker att kablarna någon gång blivit över 90 grader varma, men jag vet inte hur mycket eller under hur lång tid. Hade detta inte upptäckts i tid och fått pågå under 7-8 veckor hade plintarna blivit brända. Det är jag helt övertygad om. Det här är verkligen ett exempel på ett farligt elfel som hade kunnat leda till en olycka.

I facebookgruppen Elfel diskuterade folk vad felet kunde vara med denna installation. Många menade på att gummipackningen mellan förskruvningen och kapslingen var av låg kvalitet och hade orsakat missfärgningen på plasten. En uppfattning som även Andrea Van Sand delar.

– Det kan vara så att gummipackningarna var av sämre kvalitet, men värmen från kablarna har i vilket fall som helst bidragit till missfärgningen. 

Läs också:
”Någon har bränt toscakaka” eller vad var felet?

Mycket av diskussionen kretsade kring 35A säkringarna som matade kablarna på 6 kvadrat. Flera påpekade att den kombinationen kan fungera beroende på förläggningen och kabeltyp, men att det vanligaste är att 6 kvadrat avsäkras med 25A säkringar. 

– Det hade kunnat fungera att avsäkra anläggningen med 35A, men längden på kabelvägen är problemet i detta fall. Det är minst 100 meter till parkeringarna och när man belastar kablarna uppstår ett högt motstånd, vilket leder till att det blir varmt. Jag kommer att förlägga en extra matning och dela upp parkeringarna i två separata grupper, för att kunna återgå till 25A säkringar.