Logga in

”Vissa privatpersoner blir besvikna när jag inte hittar så många fel”

Publicerad
17 okt 2024, 05:09
| Uppdaterad
15 okt 2024

Det var tryckt stämning när vi hängde med solcellsbesiktaren Emma Hansen en dag på jobbet. Både villaägarna och solcellsmontörerna lyssnade noga på vad hon hade att säga.  

Text

Läs också:
Åtta steg till en klockren solcellsinstallation

Läs mer om hur en solcellsbesiktning går till:
Så går solcellsbesiktningen till

Emma Hansen har precis besiktat en solcellsanläggning i en villa utanför Örebro. I det stora hela uppdagades flera brister. Bland annat var det bucklor och repor i plåttaket. Några enstaka kablar hängde löst under panelerna och kablar i undercentralen var inte isolerade hela vägen. Både montörerna och villaägarna var på plats under besiktningen och var märkbart ivriga för att höra vad hon hade att säga.

Emma Hansen. Foto: Hjalmar Insulander

– Ibland kan jag tycka att det är lite jobbigt att personer står och hänger över axeln, men för det mesta tycker jag inte det. Jag brukar skoja lite med kunderna ibland och säga ”ska ni inte klättra upp på taket med mig?”.

Under besiktningen påpekade hon också att det fanns bucklor under panelerna under plåttaket, vilket fick villaägarna att kvickna till ordentligt. Taket var inte mer än ett år gammalt och solcellsanläggningen likaså. Husägarna visade bilder på hur taket såg ut innan och efter installationen, vilka visade att plåten var betydligt mer bucklig än vid dagens besiktningstillfälle. Vid ett tillfälle hade plåtslagare varit på plats för att laga bucklorna, men konstaterade att taket inte gick att laga. Dessutom tog det lång tid innan anläggningen driftsattes. Villaägarna ville därför göra en reklamation på köpet. Men företaget ville endast plocka ner anläggningen mot betalning. Stämningen på plats var spänd och det låg irritation i luften.

– När jag upplever dålig stämning som det var idag har jag en känsla av att installatören inte vill att jag ska säga att taket är dåligt. Kunden vill tvärtom, att jag ska säga att taket dåligt. Jag försöker bara vara opartisk. Jag brukar vara försiktig med att påpeka vilka fel jag hittar på en besiktning innan jag har dubbelkollat allt i tillverkarens anvisningar.

Emma Hansen jobbar flitigt med sin mobiltelefon. Hon brukar få med sig mer eller mindre 100 bilder från besiktningen. Foto: Hjalmar Insulander

Efter varje besiktning brukar hon sitta i lugn och ro för att tänka och räkna på saker. Hon informerar kunderna att hon varje ska ta det vidare till sina kollegor på kontoret.

– I efterhand kan jag även upptäcka felaktigheter i mina bedömningar, säger Emma Hansen. 

Läs också:
Alla frågor om att installera solceller

Emma Hansen lämnar villan när besiktningen är genomförd. På en parkering i centrala Örebro lägger hon in alla uppgifter från besiktningen i sitt program. Hon använder sig av allvarlighetskategorierna kritiskt, allvarligt och mindre allvarligt. Får en anläggning fem anmärkningar av mindre allvarliga fel blir den underkänd. Men det räcker med ett allvarligt fel för att anläggningen ska bli underkänd.

– Vissa privatpersoner vill i princip att jag ska hitta hur mycket fel som helst och blir nästan besvikna om jag inte gör det. Idag fick jag känslan av att kunden ville att allt skulle vara skit, för att de skulle kunna reklamera anläggningen och få ett nytt tak, säger Emma Hansen.

Hon kollar även hur det har gått för hennes kollegors solcellsbesiktningar. Hon blir exalterad när ena kollegans besiktning blev godkänd. Det händer inte ofta, eftersom besiktningspersoner inte tar lätt på ”småfel”.

– Många fel som upptäcks vid en besiktning är vid tillfället relativt små och ganska lätta att åtgärda. Men om de inte åtgärdas kan de bli allvarliga i framtiden, säg om 10 år. Och när det väl blir en skada är den svår att åtgärda och kan innebära stor fara och problem. Därför är det värt att ta tag i problem när de är små, säger Emma Hansen och fortsätter:

Läs också:
Så undviker du de 7 vanligaste felen i solcellsanläggningen

Här hittar hon en kontakt med för snäv böjradie. Foto: Hjalmar Insulander

– Det satt bland annat buntband över en DC-kontakt, vilket kanske inte ser illa ut. Men det strider mot tillverkarens anvisningar. Buntbandet riskerar att knäppa upp kontakten, som då kan börja brinna. Men det kan också orsaka tryck över kontaktkroppen och då gäller inte produktgarantin.

Som besiktningsperson utgår Emma Hansen alltid från frågan om en anläggning kommer att hålla i 30 år. För att avgöra hur allvarligt ett fel är utgår hon från vilken risk felet skulle kunna innebära. 

– Dagens anläggning är inte godkänd. Men av det jag hittade tycker inte jag att det var något var särskilt allvarligt, vilket jag baserar på vilken risk felen skulle kunna innebära nu direkt eller över tid. Det fanns en del bucklor och repor i taket, men det är svårt för mig att säga när de har tillkommit

Vad som kommer hända härnäst med villaägarnas solcellsanläggning är oklart.

– Jag vet inte vad som är den bästa lösningen. Jag noterar vad som är rätt eller fel enligt tillverkarens anvisningar och gällande regler. Jag ska inte tala om för installatören hur de ska göra sitt jobb.