Logga in

Så håller de orderboken full i solcellskrisen

Publicerad
7 okt 2024, 05:28
| Uppdaterad
3 okt 2024

Solcellsbranschen har drabbats av konkurser och nedskärningar på senare tid. Tråkigt, men det kan också leda till bättre kvalitet i installationerna, menar elektrikern som installerat solceller i tio år. Här är några av hans tips.

Fram till juli i år anslöts 27 500 solcellsanläggningar i Sverige. Det är något fler än samma period 2022. Samtidigt är det en kraftig minskning jämfört med rekordåret 2023. Det är tuffa tider i solcellsbranschen, men installationerna fortsätter.

”Många kunder påverkas av marknadsföring och olika trender – de vill ha den laddboxen och den värmepumpen och gärna synkat med Tibber-interfacet. Plötsligt kan det bli en väldigt krånglig anläggning som inte fyller någon funktion…”

Joel Hellström, moveco

Läs också:
Åtta steg till en klockren solcellsinstallation

Läs också:
Alla frågor om att installera solceller

– Vi har vårt bästa år hittills, men så ser det inte ut för alla. Många har tvingats säga upp personal, vilket är tråkigt. Samtidigt kan situationen leda till en självsanering i branschen när oseriösa aktörer försvinner, säger Joel Hellström, elektriker och delägare i solcellsföretaget Moveco.

Joel Hellström. Foto Marie Granmar

För två år sedan startade han Moveco tillsammans med gymnasiekompisen Rafael Kurtson och nuvarande vd Ruth Josefin Svensson. Joel Hellström tog med sig erfarenheterna från egna elfirman Hellström elkonsult, och Rafael Kurtson hade installerat solceller sedan 2013.

Att ha egen elkompetens tror Joel Hellström är ett framgångskoncept. Hans firma har i dagsläget fem anställda, och Moveco har en heltidsanställd elektriker.

– Produktion och sälj sitter i samma rum, så vi hör varandra. Det blir korta, snabba puckar i kommunikationen, vilket har blivit vår styrka. Det kan vi framför allt se när vi jobbar med bostadsrättsföreningar där projekten kan vara stora och komplicerade, säger Joel Hellström.

Att lyssna på kundernas önskemål är också framgångsrikt. Men på senare tid har företaget ändå valt att begränsa sitt utbud av produkter.

– Många kunder påverkas av marknadsföring och olika trender – de vill ha den laddboxen och den värmepumpen och gärna synkat med Tibber-interfacet. Plötsligt kan det bli en väldigt krånglig anläggning som inte fyller någon funktion. Alla prylar synkar inte heller ihop, säger Joel Hellström som tycker det är bättre att bli expert på ett begränsat antal produkter.

– Då får vi in ett flow med de grejer vi erbjuder, tillägger han.

En av de senaste installationerna är på en villa i Rosersberg, Sigtuna. Där var villaägaren Ahmad Bigdeli på hugget när reglerna för grönt avdrag för batterier ändrades i somras. Han har numera solceller, batteri och inbyggd Checkwatt-modul för stödtjänster.

Elektrikern Alfredo Bran visar modulen som sitter på plats i solregulatorn ovanför växelriktaren och batteriet. Så snart anläggningen är i gång kan modulen se till att batteriet används vid lämpliga tillfällen för att stötta elnätet.

Alfredo Bran visar solregulatorn. Foto Marie Granmar

Ahmad Bigdeli kommer ut och tittar på en stund medan installationen pågår. För honom var möjligheten till god ekonomi en viktig drivkraft i valet av installation. Han tycker det är positivt med den gröna utvecklingen, och att man kan få statligt stöd för det. Men han har inte gjort någon kalkyl över möjliga besparingar. 

Ahmad Bigdeli

– Nej, man måste våga ta risker också. Jag har flytt från kriget mellan Iran och Irak, så i jämförelse är det här inte en jättestor risk, säger han.

Läs också:
Upplåt hembatteriet och tjäna tusenlappar