Logga in

Elektroskandiachefen om hackerattacken: ”Vi sa till våra kunder att gå till konkurrenterna”

Publicerad
24 okt 2024, 11:45

De förlorade flera hundra miljoner kronor när it-attacken slog ut deras affärssystem. Men Elektroskandia vägrade betala lösensumma till hackarna. Vd Anders Nordlöw berättar hur de hanterade krisen.

Ni utsattes för en IT-attack men vad var det egentligen som hände?

– Hela systemet slogs ut. En grupp som heter Black Suit uppmanade oss att kontakta dem för hjälp att låsa upp. Men vi gjorde inte det utan satte in interna och externa resurser som lade ner många timmar på analys, genomgång av data och filer för att förstå hur de rört sig i våra system och för att kunna återställa med backuper. Efter två veckor var vi uppe igen och kunde sälja, ta ordrar och leverera till våra kunder som innan.

Vad fick attacken för konsekvenser för era kunder?

– Vi kontaktade många av dem individuellt för att informera om att vi inte kunde leverera och sa till dem att i stället beställa av våra konkurrenter. Att vi förlorade pengar kortsiktigt var irrelevant sett till att vi bedrivit verksamheten i förtroende sedan 1904. Det var ett lätt beslut att prioritera att ha kvar förtroendet hos kunderna.

Hur mycket intäkter tappade ni?

– Flera hundra miljoner kronor utan att vara mer precis än så. Attacken har en starkt negativ påverkan på årets resultat.

Hur har ni gått vidare?

– Vi har gjort stora investeringar i vår IT-säkerhet för att inte hamna i en sådan situation igen. Vi har satsat på mikrosegmentering. Det är relativt nytt och innebär att servrar är separerade från varandra, man kan inte hoppa från en server till en annan om man gör intrång. Vi har även investerat i ytterligare mjukvaruskydd.

Hur ser du på Elektroskandias roll?

– Vi ska göra det enklare för våra kunder att bedriva sina affärer. Samtidigt gör vi det enklare för leverantörerna att föra ut sina innovativa och eftertraktade produkter på marknaden.

Kan inte installatörerna köpa sina produkter direkt från tillverkarna utan att ni skär emellan?

– Jo, visst. Men den här grossistverksamheten har funnits sedan 1904 och det hade den nog inte gjort om det funnits mycket bättre, billigare, effektivare och säkrare sätt att hantera detta. Vi bedöms varje dag och om vi inte levererar ett värde får vi inga affärer.

Grossisternas prislistor med höga priser och sedan höga, olika rabatter har vållat debatt. Hur prissätter ni?

– Jag tror alla grossister har ungefär samma ansats: en GNP-prislista och sedan olika rabatter beroende på vad det är för kund avseende historik, volymer och lojalitet. Vi vill hitta en prisbild som gynnar den långsiktiga affären.  

Vad tycker du om att vissa installatörer använder prislistan mot kund?

– Stora beställare måste klara att jämföra anbud från olika installatörer. Om det är privatpersoner som får betala ett väldigt högt pris för material kan jag sympatisera med kunden som reagerar, men vi har ingen ambition att läxa upp våra kunder eller ge riktlinjer kring hur de ska göra sin affär. 

Vad har du för visioner framåt för Elektroskandia?

– När man varit med i en sån här verksamhet ett tag blir man ganska ödmjuk och inser att hur hårt man än anstränger sig så är man bara en liten del i något som är mycket större. Men om jag lyckas och gör det här bra i tio år till hoppas jag att det är ett bättre bolag än när jag började.

Börjar dagen med försäljningssiffrorna

Ålder: 56.
Familj: Gift med Jenny, tre barn.
Bor: Åkersberga (uppvuxen i Ljusdal).
Utbildning: IHM och Insead Business School, Fastighetsmäklarutbildning.
Karriär i korthet: Siba Radio & TV 1989–1994, Startade Batavia i Sverige 1994–1995, Santech Micro Group 1996–2007, vd Nicator Group 2007, vd Tech Data 2008, vd för Elektroskandia sedan 2009.
Vad är det första du gör på morgonen?
– Kollar mejlen och försäljningssiffrorna.
Ditt senaste hemmafix?
– Renovering av huset.
Vad läser du just nu?
– Your creative mind av Scott Cochrane.
Dold talang?
– Rimligt god skidåkare.
Hur sportar du helst?
– Skidåkning (och crosstraining för att kunna åka skidor).