Logga in

”Jag måste kunna plocka ut 10 A – allt annat är skitsnack”

Publicerad
19 sep 2024, 10:52

Trådstarten i en elektrikergrupp var som en perfekt trollning. Få debatter provocerar elektriker som den om elbilsladdning i schukouttag. Men den här gången var någonting annorlunda, skriver Elinstallatörens Henrik Sannesson i en krönika.

”Skulle detta ut på twitter eller har du en fråga?” Att skriva att man måste kunna ha 10 A kontinuerlig last i ett schukouttag i elektrikergruppen Inget elfel, men… är som att svära i kyrkan. Vem kan formulera svar på tal bättre än den slagfärdige prästen Omar Mischa Ud-Din?

Men innan vi sållar i de över hundra svaren i tråden låt oss damma av lite historia. Debatten om att ladda elbil i vanliga schukouttag tog sin början en sommarmorgon i Sunne 2018. Medan en trebarnsfamilj låg och sov grillades schukouttaget i deras carport av laddhybriden på laddning. Familjen väcktes av en smäll i femtiden och tvingades evakuera hemmet i bara underkläderna medan lågor förtärde både deras och grannarnas hem. 

Läs också:
”Jag har laddat elbilen i schuko i ett år utan problem”

Läs också:
Är det okej att ladda elbilen via schukouttaget?

Brandutredningen komplicerades av att det satt en timer i schukouttaget. Var det timern eller uttaget som orsakat branden? Killgissare på Facebook behövde ingen brandutredning. Det var timerns fel. Och därför gick det utmärkt att ladda elbilen i schukouttag. 

Trådstarten för några veckor sedan i Inget elfel, men… hade kunnat vara en debatt hämtad från 2018. ”Om en uttagspunkt är säkrad med 10 amp. Så måste jag kunna plocka ut detta när jag vill ladda bilen t.ex. ’Allt annat är skitsnack’.”

Jag får nästan gåshud av vilken perfekt trollning det är att skriva så i en elektrikergrupp. Svaren blev därefter. Många undrade om trådstartaren var på riktigt. Andra skrev pedagogiska exempel från verkligheten. Emil Nilsson hör till den senare kategorin. 

”Varit ute på flertalet reparationer där det laddats ur eluttag. En full utvecklad brand i en fastighet.” skriver Emil Nilsson och fortsätter med informationen som schukolobbyn alltid missar:

”Det är oftast inte eluttagen som är orsaken. Utan en koppling längs vägen.”Tänk att du har en snabbkoppling i väggen innan uttaget. Den är inte gjord för en stor kontinuerlig last. Och det är inte schukouttaget heller.”

Faktum är att det finns en korrelation mellan elbränder och belastning. Det berättar Elsäkerhetsverkets Mikael Carlson till mig i ett mejl. Han har nyligen skrivit en rapport om elrelaterade bostadsbränder mellan 2018-2022. Vid glappkontakt kan bara en fjärdedel av effekten utvecklas till värme. Det betyder att låg belastning och glappkontakt ofta inte leder till brand. Men att ladda elbilen i ett glappande schukouttag som sitter på en trävägg i söderläge… där någonstans börjar en lek med elden. 

Läs också:
”Allmänbruksuttag av schuko-typ är för nödfallsladdning”

Men teori ska visa sig vara överflödigt i debatten på Facebook. Skillnaden mellan 2018 och 2024 är att det nu finns exempel från verkligheten. 2018 var elbilsladdning nytt och allt som fanns var teorier. Vissa var underbyggda – andra inte. Ingen hade själv testat att brassa på med hög laddeffekt i ett schukouttag natt efter natt efter natt. Nu, 2024, har några av de som tyckte att scukoladdning var toppen testat det själva. Här är ett vittnesmål från en person som vill vara anonym i den här texten:

”Jag kan av erfarenhet intyga att trots uttag i nytt motorvärmaruttag säkrat med 10A i kapslingen så smälte uttaget och kontakten. När jag uppmärksammade det, så blev det en fast laddare istället. Är ju klart mycket besvärligare med ett hus som brinner ner”.