Här är 9 vanliga fel på elbilsladdare
Går laddningen långsamt? Eller är du orolig för den där lilla sprickan på laddkabeln? Då är du inte ensam. Här är de vanligaste laddbox-felen som ett företag som jobbar med underhåll av elbilsladdare hittar.
Smutsiga eller skadade laddkontakter, föråldrad eller felaktig mjukvara och felaktig spänningsnivå. Det finns en hel del att kolla upp vid underhåll av laddboxar. Elinstallationer i Dalarna har hela listan.
”Laddare som används flitigt eller som är installerade i områden med dålig ventilation kan drabbas av överhettning…”
filip osbeck, elinstallationer i dalarna
Läs också:
Trodde du att laddboxen var underhållsfri? Glöm det
Läs också:
5 saker att tänka på när du gör underhåll på laddboxar
1 Slitna eller skadade kablar
– Ett av de vanligaste problemen orsakas av frekvent användning, fysisk påverkan eller exponering för väder och vind. Sprickor eller slitage på isoleringen kan leda till kortslutningar, ineffektiv laddning eller brandrisk, säger Filip Osbeck, vd på företaget.
Bland det värsta som företagets elektriker Sarkan Parkkila Mulood har sett var en laddbox som brunnit så mycket att plasten smält. Det syntes utanpå att boxen var skadad och den luktade illa.
– Det kan ha berott på handhavandefel eller en glappkontakt. Den gången fick vi byta hela laddboxen, säger han.
2 Korroderade anslutningar
– Korrosion på laddarens anslutningar är ett annat vanligt problem, särskilt i områden med hög luftfuktighet eller där laddaren är utsatt för saltvatten, som vid kustområden. Korroderade anslutningar kan försämra laddningens kvalitet och i vissa fall helt förhindra att strömmen överförs effektivt till bilen.
3 Föråldrad eller felaktig mjukvara
– Laddare som inte har uppdaterats med den senaste mjukvaran kan få problem som långsammare laddning, felmeddelanden eller att laddaren inte fungerar alls. Mjukvaran styr många av laddarens funktioner, och uppdateringar kan behövas för att åtgärda buggar eller förbättra prestandan.
4 Defekta jordfelsbrytare eller personskyddsbrytare
– Säkerhetskomponenter som jordfelsbrytare och personskyddsbrytare är kritiska för att skydda användare mot elstötar och andra faror. Om dessa brytare är defekta eller inte fungerar korrekt kan de utgöra en allvarlig säkerhetsrisk. Ett vanligt fel är att brytarna inte löser ut när de ska. Det kan bero på slitage, felaktig installation eller brist på underhåll.
5 Dåliga hjälpkontakter och dioder
– Hjälpkontakter och dioder som inte fungerar korrekt kan påverka laddarens indikatorlampor och larm. Om dioder inte lyser som de ska, eller om hjälpkontakterna inte överför signaler korrekt, kan det leda till att användaren inte får rätt information om laddarens status eller om eventuella fel.
6 Smutsiga eller skadade laddkontakter
– Laddkontakter som är smutsiga eller skadade kan försämra kontakten mellan laddaren och bilen, vilket resulterar i långsammare laddning eller att laddningen inte startar alls. Smuts, damm och andra föroreningar kan byggas upp över tid och blockera strömmen.
7 Felaktig spänningsnivå
– Ibland händer det att laddaren inte levererar rätt spänningsnivå till bilen. Det kan bero på fel i laddarens interna komponenter eller problem med elnätet. Felaktig spänning kan leda till ineffektiv laddning eller skada på både laddaren och bilen.
8 Överhettning
– Laddare som används flitigt eller som är installerade i områden med dålig ventilation kan drabbas av överhettning. Då finns risk att laddaren automatiskt stänger av sig för att förhindra skador, eller i värsta fall att laddaren tar skada av den höga temperaturen.
Läs också:
Hallå där Elsäkerhetsverket: Hur ofta måste laddboxar servas?
9 Felaktig kommunikation mellan laddare och bil
– I vissa fall kan det uppstå kommunikationsfel mellan laddaren och bilen, vilket förhindrar laddningen från att starta eller orsakar avbrott under laddprocessen. Orsaken kan vara mjukvarufel, problem med kablage eller brister i laddaren eller bilen.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen