Logga in

Får jag rätta en felskrivning i mitt anbud?

Publicerad
12 sep 2024, 09:05

Jag har råkat göra ett pinsamt slarvfel i mitt anbud när jag gjorde “copy-paste” från ett tidigare anbud. Kan jag korrigera efter att jag har skickat in det eller är det kört? Juristen Fredrik Mejhert reder ut.

Text

Juristen:
”Tydlighet allra ­viktigast i anbuden”

Juristen svarar:
Jag vill återkalla min offert – får jag det?

Fråga: Nyligen lämnade jag in ett anbud i en offentlig upphandling. I anbudet skulle jag redogöra för mina erfarenheter genom att beskriva tidigare uppdrag. Då utgick jag för enkelhetens skull från en gammal text för ett liknande uppdrag, och bara ändra namnet på uppdragsgivaren.

Nu visar det sig att jag glömde ändra namnet på uppdragsgivaren på ett ställe. Kan jag korrigera det?

Svar: Som utgångspunkt ska ett anbud vara komplett och fullständigt. Därför är utgångspunkten också att du inte i efterhand får komma in med kompletteringar, förtydliganden och ändringar av ditt anbud.

Men en upphandlande myndighet får tillåta att du rättar en felskrivning, om rättelsen är förenlig med LOU:s principer om likabehandling och öppenhet. Nyligen kom ett domstolsavgörande som klargör att det är tillåtet med rättelser av det slag som du nu vill göra.

Även om uppgifterna
i anbudet formellt sätt ändras genom att ett sakfel undanröjs, så ändras ju inte anbudet i reell mening om det fortfarande rör sig om samma person och samma uppdrag som utförts. Därför får upphandlaren tillåta att du ändrar namnet på uppdragsgivaren i den text som du lämnat in.