Logga in

40 000 kronor i prisavdrag – rimligt tyckte kunden när solcellerna gav mindre el

Publicerad
16 sep 2024, 05:11
| Uppdaterad
13 sep 2024

Löftesbrott ansåg kunden när solcellerna producerade mindre el än solcellsinstallatören hade beräknat. Men var uppskattningen verkligen att betrakta som en garanti?

En årsproduktion som inte var i linje med vad företaget påstått. Det låg bakom Grödingebons val att dra solcellsinstallatören Soolar till Allmänna reklamationsnämnden. Enligt anmälaren hade avtalet utfäst att anläggningen, som kostade 238 571 kronor när den installerades 2022, skulle leverera 13 072 kWh på årsbasis. 

Läs också:
“Tidsuppskattningen är inte i närheten av verkligheten”

Läs också:
”Det här är ett av de värsta felen du kan råka ut för”

Men när 2023 summerades hade endast 10 926 kWh ackumulerats och under inledningen av 2024 såg det än sämre ut. 

Enligt anmälan klagade kunden redan mot slutet av 2023 att allt inte stod rätt till och att hen ville hävda leveransfel mot garantin. Soolars inledande svar var ett blankt nej och att de inte betalar ut ersättning för variationer i väder och produktion.

Detta accepterade inte kunden utan valde att ta upp ärendet med Arn. I sin anmälan pekas diskrepansen mellan utlovad och verklig produktion ut som ett garantifel och med detta som bas ville anmälaren att avvikelsen på 16,4 procent skulle regleras med ett avdrag på motsvarande på installationskostnaden. Hen menade att 39 125 kronor var ett skäligt belopp att  återbetala.

Soolar å sin sida menade att de hela tiden, från offert till installation, förklarat att den estimerade årsproduktionen – inte skulle ses som någon form av ”systemgaranti”.  Uppskattningen är uträknad från SMHI:s snittdata de senaste 50 åren, vilket även det förmedlats till kunden innan och under affären.

Företaget säger även att de inte kan se något fel eller avvikande i produktionen för kundens anläggning. Alla siffror för produktionen korrelerar med den data som SMHI har för 2023. 

Läs också:
”Extremt högt arvode för en lärling” – kund vägrade betala

Efter att nämnden granskat ärendet gav de företaget rätt. Ett estimat kan inte ses som en garanti. Vidare framgår det inte av de handlingar anmälaren skickat in att det finns något fel på den tjänst Soolar utfört. Därför avslås kraven i sin helhet.