Logga in

Värmepumpen kopplades via ojordat uttag – tvisten hamnade hos ARN

Publicerad
7 aug 2024, 09:53
| Uppdaterad
8 aug 2024

Värmepumpens utedel anslöts via ett ojordat vägguttag på altanen, vilket ledde till nedslag i besiktningen och en klagande kund. Men enligt företaget var installationen fackmässigt utförd. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) fick avgöra fallet. 

Text

2017 installerade ett värme- och ventilationsföretag en värmepump i en villa. Enligt villaägaren var teknikern på plats mycket stressad. För att spara in arbetstiden för kabeldragningen placerade han värmepumpen direkt under ett eluttag mitt på altanen.

Ännu en tvist:
Fyra paneler på en SSO var för lite

Ännu en tvist:
Kunden ville häva solcellsköp – erbjöds 9 000 kr som kompensation  – men vilken ångerrätt gällde? 

Men när en besiktningsman utförde en statuskontroll av värmepumpens utedel sex år senare, år 2023, upptäckte han att det utvändiga uttaget var ojordat, något som företaget inte hade informerat villaägaren om. Arbetsbrytaren var också felaktigt installerad. Villaägaren ville då reklamera arbetet. 

Till en början godtog företaget reklamationen, men ändrade sig i efterhand. Istället skickade de en tekniker för att åtgärda felet. Teknikern menade att besiktningsmannen var inkompetent och hade gjort en felaktig bedömning förvärmepumpens utedel var visst jordad, fast inte via uttaget. Detta tyckte villaägaren borde ha framgått i samband med installationen. 

Enligt företaget utförde teknikern installationen på ett fackmässigt sätt, i linje med gällande standarder och föreskrifter. Elen anslöts från en befintlig anslutning enligt kundens instruktioner. De påstod att felet uppstått på grund av en felaktig strömkoppling till arbetsbrytaren, som inte installerades av företaget. Därför menade de att ansvaret för felet borde läggas på besiktningsmannen, för att han gjorde en felaktig bedömning. 

Men enligt villaägaren installerades arbetsbrytaren av en montör från företaget i samband med installationen av pumpen. Eftersom företaget godtog reklamationen är de bundna till det och att häva reklamationen i efterhand ska inte vara godtagbart enligt villaägaren. Företaget skickade en faktura på 5 300 kr till villaägaren för att ha fixat felet. 

Villaägaren vände sig därför till Arn och begärde att avhjälpandet skulle ske kostnadsfritt, eller att han skulle befrias från att betala fakturan till företaget om beloppet översteg 1 100 kr. 

Ännu en tvist:
Kunden ville inte betala för värmepumpens elinstallation

Arn konstaterar att värmepumpens utedel var installerad med en arbetsbrytare, som var kopplad till ett vägguttag som saknade jord. Det fanns en jordledare i uttaget som var kopplad på en separat plint, som därför inte hade kontakt med vägguttagets jordstift. Men företaget har ett ansvar att tillse att hela installationen är korrekt utförd och så var inte fallet här. Installationen, med det ojordade uttaget, bedöms vara bristfällig. Eftersom åtgärden enbart skulle ta några minuter har företaget inte rätt att ta betalt för att åtgärda felet i installationen i efterhand.