Logga in

Stockholmshems inköpschef om prislistan: ”Privat kostar det 1500-1700 kronor”

Publicerad
26 aug 2024, 06:59

80 kronor för installation av tvättmaskinsdosa. Det är ett exempel från Stockholmshems prislista för elinstallation. En privatperson skulle ha fått betala 20 gånger mer, enligt bostadsföretagets inköpschef.

Om en kund frågar vad priset på att installera en tvättmaskin skulle landa på hade många elfirmor börjat räkna. Men för de som har ramavtal med Stockholmshem är uträkningen redan gjord. Fakturan för en installation av tvättmaskinsdosa inklusive kabel från egen grupp landar på 80 kronor blankt. 

Läs också:
Entreprenören om ramavtalet: ”Det går inte att bedriva seriös verksamhet på de här nivåerna”

Läs också:
Glöm extratimmar och servicebil – så stänger Stockholmshem kryphål i sitt ramavtal

När Elinstallatören fick uppgifter om hur låg ersättningen är för många fasta moment i ramavtalen började vi nysta. Kan det stämma, och om så – hur kan en seriös elfirma överleva på de här uppdragen?

Shahin Aghai är inköpschef på Stockholmshem och på den direkta frågan om prisuppgifterna vi fått stämmer är han tydlig.

– Ja, det stämmer. Men vi har inte möjlighet att diskvalificera anbudsgivare på grund av deras låga priser, säger han.

När ett ramavtal ska slutas är det flera faser som gås igenom. Shahin Aghai är tydlig med att de i första skedet går igenom alla företag som kommer med anbud. 

– Vi kontrollerar leverantörernas finanser för att se att de har stabilitet för att överleva över tid. Det ska vara trygga företag som kan betala sina egna kostnader och arbetsgivaravgifter. Det här är ett sätt att täppa till så att inte vem som helst kan vinna ramavtal. 

Men om det nu är trygga och seriösa företag som tar sig förbi första hindret – borde inte prissättningen vara någorlunda ”normal”. Att endast få fakturera 80 kronor för en tvättmaskinsdosa, som ett företag vunnit upphandlingen på, när montör, material och bil kostar mer än så låter inte hållbart i längden.

– Vi tvingar inte på anbudsgivaren något. De gör bedömningen av prisnivån för att vinna kontraktet, säger inköpschefen.

Nivån är ju orimligt låg, får de addera tid eller lägga på något annat på slutpriset?

– Nej, de får inte fakturera extratimmar utan det är etableringen 400 kronor per avrop som tillkommer. Jag vet att när man betalar sånt här privat kostar det 1500-1700 kronor, så det vi betalar är låga priser. Taktisk prissättning är ett problem som vi försöker komma till rätta med.

Om de inte får lägga på tid på momentet, kan det vara så att de åker och handlar material frekvent?

– Det ingår [i avropsersättningen] att det ska ingå en fullutrustad servicebil i priset. Men i avtalet ingår det även att om de behöver åka och köpa material – ska det ingå i arbetsmomentet. Och är det överenskomna produkter enligt HBV-avtalet så ställer vi krav på att de ska nyttja dem så långt det är möjligt.

Allmännyttans inköpsportal HBV (Husbyggnadsvaror) är framförhandlade prislistor för material där priserna visserligen är låga, men elfirmorna tillåts inte göra några prispåslag på detta. 

Så snudd på obefintligt betalt för arbetet, ingen tillåten extratid, restid för inköp ska vara inkluderat  och inga påslag på materialet – var ligger vinsten för elfirmorna? 

– Vår ambition är inte att våra leverantörer ska gå back på att jobba med oss. Men det har blivit skevt med prissättningen. Vissa sätter timpris på en krona och gör bedömningen att de kan ha det avtalet med oss. Som sagt, det är svårt att komma ifrån taktisk prissättning. Vi har skyldighet att fråga när det är orimligt låga priser, men om de säger att de vill vinna kontrakten och anser det vara värt det att ha oss som referenskund – då måste vi acceptera det.

Ser ni inte att det här kan påverka kvaliteten på sikt. Om firmorna ni upphandlar går back på jobben hos er över en längre tid?

– Det gäller att följa upp. Vi har kvalitetsuppföljningar, vi gör fakturagranskningar och genomför stickprovskontroller. Det här är ett nytt avtal som löpt endast två månader. Det tar tid att lära sig och vår ambition är att ha leverantörer som vi han ha längre ett affärsförhållande med, säger Shahin Aghai.

Så gjorde vi granskningen av Stockholmshems Ramavtal för elarbeten

Elinstallatören fick ett tips om att de ersättningsnivåer Stockholmshem hade på sina ramavtal med elfirmor var osunt låga. Genom uppgiftslämnare kunde vi granska prislistorna och där se de fasta prissatta moment och ersättningen för dessa.

Vi har begärt ut underlaget för upphandlingen och gått igenom ramavtalet för att se vad det omfattar och vad som ingår. Vi har även begärt ut fakturor relaterade till ramavtalet.

Vi har varit i kontakt med samtliga upphandlade företag, som dock avböjt att uttala sig

Vi har intervjuat både upphandlingsansvariga samt inköpschef på Stockholmshem. Den senare har bekräftat prislistan.