Logga in

Lagkrav på elbilsladdning: ”Inte ens en scoutkår utan pengar kommer undan”

Publicerad
22 aug 2024, 05:29

Elbilsladdning måste erbjudas på parkeringar med över 20 platser. Från 1 januari börjar det nya lagkravet gälla. Även befintliga parkeringar omfattas. Men berörs verkligen alla?

Det är fem år sedan EU-direktiv kom om att nybyggda parkeringsplatser med plats för minst tio bilar måste ha en elbilsladdare. Från 1 januari 2025 kommer kravet utvidgas och då ska även befintliga parkeringar med mer än 20 platser ha minst en laddare. 

Men vilka parkeringar handlar det om?

Läs också:
10 nya lagar som du bör ha koll på

Läs också:
De bygger offentliga laddstationer utan beställare

Anders Johansson, brandingenjör på Boverket, säger att EU-direktivet egentligen inte handlar om parkeringsplatser – utan om byggnader. De P-platser det handlar om är de som är i direkt anslutning.

– Om vi tittar på regeln är det ett egenskapskrav på byggnader det handlar om. Det är viktigt att förtydliga att det utgår från dessa byggnader som i sin tur har mer än 20 parkeringsplatser och kraven träffar byggnadens ägare, säger han till Elinstallatören.

Borrar man lite djupare i lagtexten framgår det att det inte är alla byggnader det gäller utan det finns ett förtydligande.

– Det rör sig om en byggnad som inte är en bostad och där energi används för att påverka inomhusklimatet. Det här har vi populäröversatt till att det är en uppvärmd byggnad vilket innebär att exempelvis ett kallgarage inte omfattas. 

Det nya kravet gäller även för befintliga byggnader.

– Kravet är en del av energidirektivetet och som Sverige behövt skriva särskilt om i plan- och bygglagen. Det är ovanligt att det gäller retroaktiv och har därförkrävt ändringar i lagtexten, säger Anders Johansson.

Vid årsskiftet kommer alltså många byggnader drabbas av kravet och föreningslokaler, kyrkor med flera är några som omfattas. Dålig ekonomi är inget skäl att slippa, så inte ens en scoutkår utan pengar kommer undan.

– Det ges ingen dispens, inte mer än att kravet inte gäller för totalförsvaret. Så det går inte att komma undan om man ska följa svensk lagstiftning.  Det är kommunernas byggnadsnämnder som ska följa upp det här… men om de kommer att jaga en scoutkår för det här, det kan jag inte säga något om, säger Anders Johansson.

Men även om det står tydligt att kravet gäller byggnader med 20 parkeringsplatser eller mer i dess omedelbara närhet finns det faktiskt ett kryphål.

– Den omedelbara närheten av byggnaden är skrivelsen, något vi i Sverige betraktat som tomt. En parkeringsplats kan inte vara anlagd både på en tomt och en allmän plats – vilket innebär att en parkeringsplats vid ett kommunalt bad kanske inte omfattas av lagen. Detta om det i planen står angivet att den är en allmän plats eller gata.

– Man kan dock inte komma undan genom att exempelvis ha elva platser på ena sidan byggnaden och ytterligare elva på den andra. Man räknar samman alla parkeringsplatser på tomten. 

Något som inte heller är tydligt är vilka tekniska krav som ställs på laddutrustningen. Här har lagstiftaren valt att endast specificera vilken typ av kontaktdon det handlar om.

– Det som gäller att man ska ha ett typ 2-uttag, så det räcker inte med ett jordat uttag. Sen finns det lite detaljer om vilken höjd det ska sitta på, men inte mer än så. Det finns inget skrivet om effekt eller att det ska vara tillgängligt för allmänheten. Det kan vara på en plats som hyrs av en person, så det här är inte tänkt som något som underlättar för de som tänker åka på fjällsemester. 

Läs också:
Därför är laddplatser en utmaning för elinstallatörer

Ej heller är det klart utskrivet om en fastighetsägare kan uppfylla kravet genom att låta någon annan bygga laddstation på parkeringen.

– Kravet följer med byggnaden, men man har avtalsfrihet i Sverige och man skulle kunna tänka sig att en annan aktör kan uppfylla kravet. Men det är fastighetsägarens ansvar att det ska finnas en laddplats, säger Anders Johansson.