Logga in

Golvvärmen fungerade aldrig – företaget skyllde på kunden

Publicerad
14 aug 2024, 06:00
| Uppdaterad
13 aug 2024

Golvvärmen fungerade inte hos husägaren. Företaget menade att husägaren slog på den för tidigt, men hur sannolikt är det att en golvvärmekabel går sönder på grund av det? Arn fick avgöra saken.

Text

Sommaren 2022 skulle husägaren renovera sitt badrum, där bland annat golvvärme skulle installeras. Renoveringen utfördes av ett snickeriföretag. Golvvärmen kopplades in av en elektriker från företaget, dock utan termostat och kunden blev instruerad att inte slå på golvvärmen, vilket hon inte gjorde. Men hon upptäckte att temperaturen i badrummet steg under några timmar, för att sedan sjunka igen. Golvvärmen fungerade inte. 

Ännu en tvist:
Värmepumpen kopplades via ojordat uttag – tvisten hamnade hos ARN

Ännu en tvist:
Fyra paneler på en SSO var för lite

Efter att kunden klagade hos företaget undersökte de termostaten vid flera tillfällen utan att hitta något fel. Kunden menade att felet inte låg i termostaten, utan under golvet och att företaget orsakade en kortslutning i samband med läggningen av golvvärmen. Men företaget menade att kunden hade gått emot deras instruktioner och vridit på termostaten en vecka efter installationen, när hon blev instruerad att inte göra det på fyra veckor. Kunden påstod dock att endast elektrikern hade rört termostaten. 

Företaget menade också att kunden hade köpt golvvärmen själv och att de utfört installationen enligt tillverkarens anvisningar. Elektrikerns mätningar visade att allt var korrekt och efter återbesöket kunde han inte hitta några fel. 

Men kunden tog även in ett annat företag för att besikta golvvärmen. Efter besiktningen upptäckte det andra företaget att termostaten fungerade, men att golvvärmekabeln var trasig och att givarens resistans inte kunde mätas. 

Kunden tog det vidare till Arn och begärde att det första företaget skulle åtgärda felet. 

Anders Eriksson om att felsöka värmegolv:
Golvvärme – ”Fortfarande lika många som gör fel”

Arn konstaterar att kunden har kunnat bevisa att golvvärmen installerats på ett felaktigt sätt, med hjälp av besiktningen från det andra företaget. Snickeriföretaget har i sin tur inte hänvisat till någon egen bevisning gällande golvvärmens funktionalitet. Företagets påstående att kunden själv ska ha orsakat felet, att en golvvärmekabel gick sönder på grund av att golvvärmen används för tidigt, är osannolikt enligt Arn. Det är mer sannolikt att felet uppstod på grund av en felaktig installation. Därför rekommenderar Arn att företaget ska åtgärda felet med golvvärmen utan kostnad.