Logga in

Få känner till nya kravet: ”Möjlighet att kunna göra mer affärer”

Publicerad
22 aug 2024, 05:28
| Uppdaterad
21 aug 2024

Ett nytt lagkrav – som få känner till. Energidirektivet innebär att efter nyår ska alla parkeringar med mer än 20 platser ha minst en laddpunkt. Kan det ge elfirmor nya affärsmöjligheter?

I sin strävan att ställa om fordonsflottan till elektrifierat har EU tagit flera steg. Ett sådant är paketet ”Ren energi för alla”. Detta antogs av EU:s ministerråd 2018 efter 18 månaders förhandling.

Läs också:
Lagkrav på elbilsladdning: ”Inte ens en scoutkår utan pengar kommer undan”

Läs också:
”Allmänbruksuttag av schuko-typ är för nödfallsladdning”

I direktivet ställs det krav på att bygga laddningsmöjligheter för elbilar och den 1 januari 2025 är det en brytpunkt. Från och med då gäller kravet på att alla parkeringar med mer än 20 platser måste ha åtminstone en laddpunkt. Inte nog med det, det här gäller retroaktivt och utanundantag.

Men i elteknikbranschen verkar kunskapen om kravett låg. Peter Karlsson, elektriker på El och industriteknik Höglandet AB, säger att han blev rätt paff när han hörde om det.

– Jag blev förvånad, jag hade ingen aning om det. Och efter att jag fick reda på kravet har jag letat lite fakta men det är svårt att hitta information om det, säger han till Elinstallatören. 

Elfirman som Peter Karlsson jobbar på har framförallt industrikunder, vilket innebär att installation av laddboxar inte är en vardagssyssla.

– Vi har installerat några lappstolpar åt en del industrier, men det har inget med lagkravet att göra. Jag tror att för många industrier kommer det nog dröja länge innan de ens vet att det är ett krav.

Läs också:
“Det påstods att det var en elektriker som hade gjort det”

Nu när han vet om kravet kommer Peter Karlsson börja informera om vad det är som gäller. Nu kanske det inte innebär att elfirman skiftar fokus, men det kan absolut innebära fler intäktsmöjligheter för andra menar han.

– För vår del har vi redan fullt, men vi kommer säkert sätta upp lite fler nu. Det är ju omtanke om kunden, men för andra lär det vara en möjlighet att kunna göra mer affärer, säger Peter Karlsson.