Logga in

Är det okej att ladda elbilen via schukouttaget?

Publicerad
15 aug 2024, 06:00
| Uppdaterad
14 aug 2024

Att ladda elbilen via schukottaget har starkt avråtts från. Men vi hör sällan om tillbud, så det kanske går bra? Ska vi tänka om eller vad säger Elsäkerhetsverket? Läs deras tre tips.

Sommarstugan har ingen laddbox och där står elbilen urladdad. Då kan det bli frestande att dra en kabel till huset och ladda via ett schukouttag. Det fungerar kanske, men är det en bra idé?

Nej, menar Elsäkerhetsverket som avrådde från schukoladdning redan för några år sedan, och fortfarande gör det.

”Ett skräckexempel vi fått in anmälan på är ett företag som laddat elbilar under flera månader via en kabel som dragits ut från ventilationssystemet…“

Stefan Hultquist, elsäkerhetsverket

Läs också:
Elsäkerhetsverket: Nej, ladda utan laddbox är ingen bra idé

Läs också:
Här är elfelen bakom den ödesdigra elbilsladdningen

– Om du verkligen måste ladda – ladda då i korta sekvenser. Dra ur sladden innan du går och lägger dig, säger Stefan Hultquist, regionchef nordöst på Elsäkerhetsverkets anläggningsavdelning.

När en elbil laddar är effektuttaget konstant över en längre tid. Det kan bli för stor belastning för vissa elanläggningar, till exempel i äldre hus. Det spelar ingen roll hur modernt uttaget är.

Stefan Hultquist

– Den som känner sin anläggning väl kan kanske ladda med schukouttag, som då ska vara ett utomhusuttag. Men det är ganska få husägare som har koll på alla detaljer i sin anläggning, säger Stefan Hultquist.

Han ger några tips om sådant som är viktigt att ha koll på:

1 Antal laster på den aktuella fasen

– Se till att det inte är flera stora laster på samma fas. Om det finns flera laster kan kabeln snabbt bli varm. Då spelar det ingen roll om installationen av schukouttaget är fackmannamässigt gjord. Därför rekommenderar vi laddbox, som kopplas på en egen grupp och har jordfelsbrytare.

2 Gamla kopplingar och kabelförgreningar i huset

– Risken finns att gamla kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka värmeutveckling, trots att de är korrekt gjorda utifrån den dåvarande användningen. Det kan i sin tur leda till brand. I fritidshus får man också räkna med att det kan finnas mer hemmadragen el, vilket ökar riskerna.

3 Förlita dig inte på att ”inget har hänt hittills”

– Det är ju absolut ingen garanti för vad som kan hända framöver. Att ladda sin elbil i ett vanligt eluttag innebär en stor belastning på bostadens elanläggning. En belastning som över tid kan visa på svagheter eller brister i anläggningsdelarna, med risk för brand om det finns brännbart material i närheten. 

Stefan Hultquist påminner också om att anläggningsägaren alltid är ansvarig för att elanläggningen är säker genom fortlöpande kontroll, enligt FS 2022:3. Elsäkerhetsverket får fortfarande in anmälningar om osäker elbilsladdning med olika skarvsladdar. Det rör sig om några tiotal per år.

– Ett skräckexempel vi fått in anmälan på är ett företag som laddat elbilar under flera månader via en kabel som dragits ut från ventilationssystemet. Bilarna står på en allmän parkering. Där finns förstås risk för att barn och djur kommer i kontakt med kabeln, berättar Stefan Hultquist.

Andra risker i det fallet är att isolering smälter i ventilationssystemet, där det också kan finnas smuts. Materialen som värms av kabeln ökar förstås risken för brand.

Läs också:
Easee om jordfelsbrytaren: ”Ingen standard tar höjd för vår teknik”

Över lag tycker Stefan Hultquist att det är bra att allmänhet och grannar gör anmälan hos Elsäkerhetsverket om de ser uppenbara faror. Antalet anmälningar som kommer in ger dock inte en heltäckande bild av läget.

– Det finns ett stort mörkertal. Många kan säkert känna skam över att de gjort fel, eller anmäler bara till sitt försäkringsbolag, säger han.