Logga in

Kunden ville häva solcellsköp – erbjöds 9 000 kr som kompensation  – men vilken ångerrätt gällde? 

Publicerad
24 jul 2024, 05:00
| Uppdaterad
23 jul 2024

Solcellsanläggningen drabbades av omfattande förseningar och flera fel, montörerna lyckades inte ens få upp byggnadsställningen. Företaget föreslog en summa som kompensation, men husägaren ville ändå göra ett återköp. Arn fick reda ut ångerrätten. 

Text

Under hösten 2022 anlitade husägaren ett byggföretag för montering och installation av en solcellsanläggning. Men den 23 mars året därpå fick hon beskedet från företaget att leveransen av produkterna hade försenats och att de skulle påbörja montaget några dagar efter. Men trots att leveransen kom den 14 april satte inte företaget i gång med montaget förrän den 4 maj. När montörerna väl började arbetet visste de inte hur anläggningen skulle monteras och byggnadsställningen bara föll ihop. Det tog veckor för företaget att få upp anläggningen och trots att arbetet inte var klart kom en slutfaktura den 18 maj. 

Ännu en tvist:
Dyrt när mätarbytet gav 400V – men var inte felet egentligen i kundens central?

Ännu en tvist:
Bucklor en del av avtalet, sa solcellsföretag när plåttak totalförstördes

Två veckor senare kom en elektriker som hittade flera fel med anläggningen. Bland annat behövde plåttakets skenor monteras om på nytt eftersom de var ditsatta på ett felaktigt sätt. Husägaren bestämde sig i början av sommaren att göra en hävning av köpet och begärde att företaget skulle plocka bort anläggningen. 

Företaget svarade att de var villiga att åtgärda felen och erbjöd dessutom husägaren 9 000 kr som kompensation för förlorade soltimmar och förseningarna. Företaget menade att förseningen uppstod på grund av omständigheter utanför företagets kontroll, bland annat att ett hårt tryck hos leverantörer orsakade förseningar av materialet. 

Ännu en tvist:
Solcellsföretaget började med att välta 20 paneler

Fick husägaren rätt att häva köpet enligt Arn? 

Oavsett om det är fel på anläggningen eller inte har husägaren rätt att ångra köpet av flera anledningar. Avtalet gjordes på distans, därav tillämpas distansavtalslagen. I den ska det framgå vilken information som husägaren ska få av företaget innan ett avtal på distans ingås, bland annat huruvida, och under vilka förutsättningar, det finns en ångerrätt, tidsfristen och andra villkor för ångerrätten. Det framgår inte från företaget att de gett någon information om villkoren för ångerrätten på ett sätt som krävs enligt lagen, ångerrätten har därmed förlängts. Eftersom företaget inte har försett husägaren med information om ångerrätt har de inte rätt till ersättning för den utförda tjänsten. Därför rekommenderas företaget att betala tillbaka summan husägaren köpte tjänsten för och att på egen bekostnad hämta produkterna.