Räknas mejl som “skriftligt”?
Vad räknas egentligen som skriftligt i kommunikationen med beställaren? Juristen Hanna Schöld reder ut vad som gäller.
Juristen svarar:
Ett förödande avtal – kan vi dra oss ur?
Juristen svarar:
Är det okej att ta betalt för offerten?
Fråga: I de flesta entreprenader vi utför finns det krav på att exempelvis underrättelser av olika slag från oss till beställaren ska ske skriftligt. Min fråga är – vad menas med skriftligt? Funkar mejl?
Med ”skriftligen” menas normalt sett information som kan läsas och lagras. Den definitionen finns bland annat i begreppsbestämningarna i AB 04 och ABT 06. Eftersom information som skickas med mejl både kan läsas och lagras uppfyller det skriftlighetskraven.
I AB 04 och ABT 06 förtydligas också att en anteckning i protokoll från startmöte eller byggmöte uppfyller kravet på skriftlighet. I AB 04 finns dessutom en bestämmelse som anger att ÄTA-arbete ska beställas skriftligen innan det påbörjas och att kravet på skriftlig beställning är uppfyllt om beställaren överlämnar en ritning eller annan handling som innefattar ÄTA-arbetet till entreprenören.
Det är här viktigt att komma ihåg att det ofta sker avsteg från standardavtalen – alltså att beställaren i en specifik entreprenad skriver in egna regler som avviker från bestämmelserna i AB 04 och ABT 06. För att vara säker på om mejl uppfyller formaliakraven i just din entreprenad måste du därför läsa igenom kontraktet och AF-delen för entreprenaden. Annars riskerar du att göra formaliafel, vilket exempelvis kan leda till problem med att få betalt eller att få tidsförlängning.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen