Logga in

Vd:n efter anklagelserna: ”Det finns en del felaktigheter”

Publicerad
8 apr 2024, 06:46

Bravida anklagas för överfakturering av Region Skåne som hävt ramavtalen och polisanmält installationsbolaget. Vi frågade koncernchefen Mattias Johansson om anklagelserna.

Efter ett tips om att Bravida överfakturerat har Region Skåne utrett saken. Revisionsfirman Ernst & Young (EY) pekar i granskningen på flera felaktigheter, som förefaller ha satts i system. EY har gått till botten med 14 fakturor och funnit fel i elva av dessa efter att ha jämfört fakturerade timmar med Bravidas interna tidredovisning. Istället för 1 105,5 arbetade timmar har bolaget fakturerat 1 461,5 timmar, alltså 360 timmar för mycket, enligt granskningen.

Region Skåne har reagerat genom att offentliggöra granskningen, polisanmäla bolaget samt häva pågående ramavtal.

– Vi ser väldigt allvarligt på det som har hänt med kunden, Region Skåne. Det var kunden som fick en signal genom sin whistle blower-kanal om att något har skett. Vi har tillsammans undersökt detta, säger Bravidas koncernchef Mattias Johansson.

Han medger att det finns en del brister i faktureringsunderlaget men att det återstår att se om det rör sig om överfaktureringar eller inte.

– Det finns arbetsordrar som vi har fakturerat för lite på och fakturor vi har fakturerat för mycket på. Och det är inte alltid dokumentationen hänger ihop. Det finns en del felaktigheter. Det kan bero på underentreprenörer. Om det är en överfakturering eller inte, det återstår att se. Det vet vi inte idag.

Läs också:
”Vi kommer inte att fortsätta med GNP-rabatter som tidigare”

Hur ställer du dig till polisanmälan?

– Det är inte bra naturligtvis. Vi gör en utredning internt för att säkerställa att vi har rätt information och för att se vad vi kan göra för att förbättra situationen. Vi jobbar också med interna utbildningar, bland annat om hur vi ska uppträda mot kunder. Vi har ju en Code of Conduct, vår affärsetik och moral som är viktig att följa.

Enligt Mattias Johansson har Bravida analyserat faktureringen tillsammans med Region Skåne.

– Senast vi pratade med dem var i januari och sen kom det här pressmeddelandet och polisanmälan.

Men enligt rapporten samarbetade ni inte under granskningen?

– Vår bild är att vi har varit så tillmötesgående som man kan vara. De har ju till och med tittat i våra system, så jag förstår inte riktigt hur de kan säga att vi inte har samarbetat, säger Mattias Johansson, som tycker att ”power point-presentationen” (som han kallar rapporten för) är spekulativ.

Ett annat påstående i rapporten är att faktureringen mot Region Skåne främst skett via excelfiler istället för att gå via Bravidas affärssystem. Men det avfärdar Bravida.

– Det går inte, man kan inte fakturera i Bravida utanför affärssystemet.

Hur ser du på att ni blir av med ramavtalen, värda 50-60 miljoner kronor?

– 50–60 miljoner är en liten del av vår totala omsättning, men det är ju inte det som är det viktiga. Vi har en kund som är missnöjd med vårt agerande och det vill vi komma tillrätta med och se till så att det inte händer igen.

Läs också:
“Många ser Bravida som ett nytt bra hem för sitt företag”

Har det här skadat Bravida?

– Ja, det här är ju inget roligt, varken för våra anställda, leverantörer eller kunder till oss. Definitivt så har vårt anseende blivit naggat i kanten. Vi har tillsatt personer som ansvarar internt för att utreda detta. Alla som är anställda på Bravida vet att vi gör affärer på ett schysst och korrekt sätt. Låt oss se vad utredningen visar, så ska vi vidta de åtgärder som krävs.