Vad krävs för att reparera trasiga arbetskläder?
Den frågan ställer sig Fristads. Förra året reparerades 27 procent av kundernas reklamerade kläder. Men skulle fler arbetskläder kunna repareras åt kunderna, i stället för att ersättas av helt nya plagg?
Ett pilotprojekt för reparationstjänsten, kallad ”Repair as a service” har initierats i samarbete med utvalda kunder i Sverige och Benelux-regionen. Just nu är planen att identifiera vilka krav som ställs på logistiken kring reparationstjänsten. Målet är att utveckla en tjänst som framöver ska kunna erbjudas till kunder på alla marknader.
”…Genom att erbjuda en reparationstjänst till våra kunder kan vi säkerställa att våra produkter används till sin fulla potential innan de återvinns.”
Anne Nilsson, fristads
Köpa nytt:
Varseljackan kostar 32 000 – därför är arbetskläder lyxmode
Läs också:
Skyddskläder: ”Man vill ha alla fingrar med sig hem”
– Vi har arbetat med att minska miljöpåverkan från vår produktion i flera år, men vi inser också att det finns ett behov av innovativa lösningar för att förlänga produkternas livslängd. Genom att erbjuda en reparationstjänst till våra kunder kan vi säkerställa att våra produkter används till sin fulla potential innan de återvinns, säger Anne Nilsson, marknadsförings- och hållbarhetschef hos Fristads.
Sedan tidigare erbjuder Fristads mindre reparationer kopplade till reklamationsprocesser. Av alla reklamationer som gjordes under 2023 reparerades och returnerades 27 procent av plaggen till kunden – i stället för att ersättas med en ny produkt.
– Genom att bredda vårt hållbarhetsarbete och inkludera en reparationstjänst för våra kunders produkter kan vi bidra till att minska efterfrågan på nya produkter, samtidigt som vi hittar nya sätt att driva verksamheten, säger Petra Öberg Gustafsson, vd på Fristads.
Enligt företaget står klädindustrin globalt i dag för fyra till åtta procent av de totala klimatpåverkande utsläppen. Största delen av utsläppen sker i tillverkningsfasen. Därför är det en viktig klimatåtgärd att inte producera mer kläder än nödvändigt, och se till att produkter används så länge som möjligt.
Fristads kommer att vidareutveckla reparationstjänsten under 2024 och därefter skala upp den för fler kunder.
Läs också:
Elmaterial återanvänds inte trots att det går
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen