Logga in

Kabelgurun: Det här fokuserar vi på i kabelutvecklingen

Publicerad
12 feb 2024, 06:05
| Uppdaterad
15 feb 2024

En megatrend styr utvecklingen, men vid sidan av det är fokus fortsatt på att ta fram lättarbetade kablar. Aron Anderson på Nexans avslöjar vad de satsar på – samt varför det tar sån tid för att få fram nästa generations kabel.

Det är länge sedan en kabel, ”bara” var en kabel. Utvecklingen de senaste decennierna har varit enorm och Sverige är en av pionjärerna när det kommer till att driva på mot nästa generations kabelprodukter.

Läs också:
Quiz: Hur står det till med din kabelkunskap?

Läs också:
Kabelchefen: ”Den här kabeln har revolutionerat branschen”

Nexans tillhör de som ligger i framkant av utvecklingen och har sedan lång tid tillbaka varit drivande mot modernare kabel.

– När halogenfria kablar togs fram var det brandegenskaperna som var fördelen, men de var väldigt svåra att hantera. De var styva och gick inte att skala ordentligt. I dag är situationen en helt annan och ingen elektriker skulle ju röra en svårskalad kabel med tång. Vi på Nexans var ju tidiga i utvecklingen när vi lanserade Easy 2008. Det började med vitkabel och sen dess har vi spunnit vidare och jobbar med de grövre kablarna, säger produktchef Aron Andersson.

Och ser man på vad som efterfrågas är det just hur hållbarhetsaspekten samt hur de är att arbeta med som präglar utvecklingen. Produktchefen säger att branschen nu gått till en ny fas där man försöker hitta bättre material att bygga kabel av.

– Nu måste vi utveckla kabel som är lättare att återvinna och återsmälta. Ta PEX-isoleringen, den är väldigt bra som material – men går inte att återvinna. Nu har vi tagit fram en termoplastisk isolering som kan ersätta PEX, men som när kabeln skrotas kan smältas ned och återanvändas i andra produkter. 

Det här kanske inte låter så sexigt för montörer och de som står och drar kabel dagarna i ända. Men enligt Aron Andersson är det här en egenskap som alla större kunder efterfrågar. För ju lägre koldioxidavtryck en kabel har – desto bättre för sista raden i företagets hållbarhetsrapport.

– Just nu står vi på mässor och visar upp en elnätskabel där vi har en aluminiumkabel som är tillverkad energisnålt och där manteln på kabeln är gjord av minst 45 procent återvunnen plast. Det här är det Vattenfall, E.on med flera skriker efter och vi försöker ligga snäppet ovanför deras krav för att hänga med. Det är så viktigt att vi kan underlätta för våra kunder att bli utsläppsneutrala. Att få en helt koldioxidfri kabel är svårt, men nu har vi tagit fram en kabel kallad AML och den är i varje fall helt återvinningsbar, säger han.

Men även om hållbarhet är den stora megatrenden inom hela industrin, menar produktchefen att de inte slutar utveckla övriga kabel-parametrar.

– Det pågår ett ständigt förbättringsarbete för att göra kabel bättre och lättare att arbeta med. Vi väver ju in arbetsmiljö i vårt hållbarhetstänk. Det måste ju vara en kabel som är lätt och bra att arbeta med. Sen är det viktigt att poängtera att vi aldrig utvecklar en kabel som är mer hållbar – om den inte svarar upp minst lika bra i andra hänseenden som kabeln den ersätter.

Läs också:
Experten listar favoritkablarna: ”Finns ingen bättre”

Här kommer så den stora utmaningen i kabelutvecklingen. En installerad kabel måste ju hålla över tid – och det tar tid att testa. Produktchefen säger att materialutveckling inte är något man får till på en eftermiddag.

– Utmaningen ligger i materialet. Att först ta fram ett är en sak, men sedan ska vi pröva att det håller över tid. Och det är så otroligt tidskrävande att forcera åldrandet i värmeskåp. Jag kan säga att det är lite frustrerande för mig som produktchef att det tar så lång tid. Hur våra kablar ser ut om fem år – de måste jag sätta på åldring redan nu. 

– Men med det sagt, i Sverige ligger vi oerhört långt fram när det kommer till kabelutveckling. Visst det är mördande konkurrens, men vi är väldigt duktiga. Det märker vi inte minst när det kommer importerade kablar som inte alls har samma kvaliteter, säger Aron Andersson.