Logga in

Hur tar man betalt när man lånar ut laddboxen till främlingar?

Publicerad
29 feb 2024, 10:16

Facebookgruppen ”Vi som laddar elbil hos varandra” har lockat 4 000 medlemmar på tre månader. Men långt färre medlemmar i gruppen kan tänka sig att låna ut sin egen laddbox. Hur fungerar det hela egentligen?

Ett problem många elbilister vittnar om handlar om laddning. Dels att laddinfrastrukturen är bristfällig och dels att laddsessionerna adderar massa tid på resandet. Just detta fick en trio studenter att starta en Facebook-grupp i hopp om att råda bot på problemet.

Främlingar laddar hos varandra:
Hur blir det med slitage på en elbilsladdare som lånas ut?

Läs också:
”Jag har laddat elbilen i schuko i ett år utan problem”

Läs också:
8 tips till dig som vill installera laddboxar

Grundarna till gruppen ”Vi som laddar elbil hos varandra” från vänster till höger: Tomas Nordström, Christoffer Eriksson och Gustav Ring

– Det började med att en kompis Gustav som är elbilsägare tyckte att det var så otroligt jobbigt att köra längre sträckor. Han bodde på ett hotell som inte hade en laddare, vilket innebar att han dagen efter behövde åka till en laddstation direkt innan han kunde fortsätta. Detta samtidigt som en villa på andra sidan gatan hade en laddare som var tom. Det här fick oss att börja bolla idéer och utifrån detta startade vi en grupp, säger Tomas Nordström, KTH-student och en av tre grundare till gruppen.

Facebook-gruppen ”Vi som laddar elbil hos varandra” drogs igång den 18 december och det visade sig snabbt att många haft liknande upplevelser. Gruppen adderade hundratals användare i veckan och två månader senare är nu antalet medlemmar närmare 4 000.

– Man vet aldrig innan man testar hur mottagandet blir. Men det är många som engagerat sig och lagt upp sina laddpunkter. I gruppen har vi kanske 220 laddpunkter. Det som även är väldigt kul att vi även har två laddpunkter i Norge och tre i Finland. Det känns som att vi kan växa en hel del i Norden och att de kan bli en del innan sommaren.

Att många vill vara med är en sak, dock är det en stor diskrepans när det kommer till tillgängliga laddpunkter. En naturlig sak om man får tro Tomas Nordström då det ännu så länge handlar om att på ett ganska ostrukturerat sätt bjuda in främlingar till sin laddare.

– Jag har pratat med en del personer som säger att de aldrig skulle använda sig av något sånt här – och de som inte alls är bekväma med att ha folk på sin uppfart. Men det här tycker jag är väntat. Alla är inte lika öppna och välkomnande som andra. 

Så här ser den utvecklade appen ut i dagsläget.

Dock håller trion på och utveckla en app för att ge mer stöd och säkerhet. Och denna tänker man sig kommer att ge större trygghet både för dem som letar laddare längs vägen och de som lånar ut sin.

– Vi håller på med en app som i dagsläget är på webben. I denna har vi 600-700 medlemmar varav 150 lagt upp sina laddstolpar. Vi jobbar för att få in det i mobilen, men där behövs det lite mer utvecklingsarbete för att det ska fungera säkert. 

Idén har onekligen visat potential, men för att det ska kunna bli en fungerande lösning som går att använda för den bredare massan krävs det en hel del jobb. 

– Den vanligaste frågan vi får är hur betalningen går till. Det här är inte ett helt självklart koncept och det är ju något vi brottas med. Något folk även varit osäkra på är hur det skattas, men det landar ju på så små summor att jag inte ser att det skulle vara något för Skatteverket. 

Betalningsproblematiken har man förhoppningar på att kunna lösa

– Jag kan inte säga hur det kommer att bli, för det vet vi inte än. Men jag skulle vilja implementera att du via mobilen ska kunna låsa upp och ladda via någon annans laddbox. Att man via appen och API:t i laddboxen ska kunna lösa det. 

Läs också:
Åtta saker du behöver veta om dubbelriktad laddning

Och slitage på laddare och annan utrustning, har ni adresserat det på något sätt?

– Det är inget vi funderat jättemycket på i dagsläget, men det är en intressant frågeställning. Man skulle kunna tänka sig att vi går in och står för någon garanti, men i sådant fall blir det att vi kommer behöva ta betalt. Vi får se, det vi gör nu är att försöka få in så mycket åsikter som möjligt för att bygga upp appen.