Experten om Oceana: ”Allt kommer att kasseras”
Från blivande turistmagnet till en sotande ruin. I måndags bröt en brand ut på Liseberg Oceana och mycket pekar ut heta arbeten som boven – men tillfällig elinstallation är en annan möjlighet.
I sommar skulle det nya vattenlandet Oceana på Liseberg slå upp sina portar. Men istället för att bli ett nytt landmärke för Göteborg kommer besökare på platsen mötas av en sotigt förvriden byggnadsstomme.
Läs också:
”Det flög porslinsbitar runt om i ställverket”
Läs också:
Därför brinner hoverboarden — men inte borrmaskinen
Vad som startade branden är ännu inte klarlagt och enligt brandutredaren Michel Steen kan det nog ta sitt lilla tag innan det har retts ut.
– Jag kan ju bara gissa, men heta arbeten har pekats ut som ett alternativ. Men sen har vi alltid elektriskt fel som möjlig brandorsak. Men då pratar vi isåfall om den tillfälliga installationen, alltså byggströmmen, säger han till Elinstallatören.
Om man går bortanför den bakomliggande orsaken kan man ändå konstatera att det var ett väldigt snabbt brandförlopp. Michael säger att de dramatiska bilder som visats avslöjar att det brann i rutschkanorna och att en byggnad sedan exploderade.
– Dessa rör är i armerad glasfiber och visst, den är svår att få eld på – men när man väl fått det så hettas det upp väldigt fort och sedan skenar det iväg. Rören blir som en skorsten och när det blir en viss koncentration av rökgaser – då smäller det.
Under sina år som brandingenjör och som utredare av bränder har Michael Steen sett det mesta, och även om mycket tyder på att det var heta arbeten som satte Oceana i fyr – skulle han om han var utredare inte utesluta något.
– Man börjar med en hel lista brandorsaker och så betar man av dem en efter en tills man bara har en kvar. Ta det med brand som startar i bygg-el. Det är kanske inte den vanligaste branden, men det händer titt som tätt och ofta rör det att man laddat batteridrivna maskiner. Dessa litiumbatterier blir som små fyrverkeritårtor och skjuter iväg battericeller som antänder annat.
I Oceana-fallet är branden under kontroll, så vad är tågordningen nu?
– När räddningstjänsten avslutar kommer de lämna över till fastighetsägaren/entreprenören som gör efterbevakning. Polisen spärrar av och det är deras uppgift att leta efter saknade personer. De kommer även undersöka brandorsaken, sannolikt tillsammans med räddningstjänsten. Sedan kommer all utredning från försäkringsbolagen. Och i det här fallet kan jag säga att det kommer bli väldigt krångligt.
Bravida, som var det företag som var kontrakterade för elinstallationerna, har inte velat kommentera Oceana till Elinstallatören, men Michael Sten säger att rent generellt kommer det bli en försäkringscirkus av det hela.
– Eftersom entreprenaden brunnit upp måste man börja om från början. Det innebär att entreprenörer som avslutat sitt jobb får betala tillbaka pengarna de fakturerat och sedan vända sig till sitt försäkringsbolag. Vi pratar om att det kommer att ta många år att reda ut det här försäkringsmässigt. Jag har pratat med flera skadereglerande i ärendet och de blir mer gråhåriga bara de tänker på Oceana, säger han.
Läs också:
”Gjorde ont i elektrikersjälen att se hur illa det var byggt”
Juridisk långbänk, men hur blir det på plats. Ja, även där menar brandingenjören att det bara är att börja om från noll. Trots att elcentral och driftanläggning klarat sig ganska bra.
– Allt kommer att kasseras. Man kan bli lite förvånad över det, men om man tänker ett varv till förstår man. Den utrustning som blivit utsatt för rök, och då pratar vi om att det inte behöver vara mycket, ska bytas ut. Varför? Jo, för att leverantörer häver garantierna, de vill inte stå för något som kan vara rökskadat. Teknisk utrustning sanerar man väldigt sällan och jag har varit med om fall där utrustning för 100 miljoner kronor som utsatts för mindre brand skulle bytas… det var inte försäkringsbolaget lyckligt över, säger Michael Steen.
Fyra andra komplicerade bränder
Branden på Biblioteksgatan – 2017
– Det var en svår brand där hela innanmätet försvann och där man fortfarande idag håller på med återställandet. Här var flera saker krångligt. Dels är fasaden K-märkt, men även utmaningarna med att etablera en byggarbetsplats mitt i city. Även här var det en pågående entreprenad med många underentreprenörer
Vattendammsugaren på Ringhals – 2012
”Organisatoriska brister” låg bakom att en vattendammsugare och andra verktyg lämnade skvar i reaktorbyggnaden. Den förra ledde till att det blev en brand som gav enorma tids- och ekonomiska förluster.
– Det var en hyfsat liten brand, men den totala skadekostnaden med stilleståndet var en bra bit över två miljarder. Där var det stor påverkan av sot som kom från den berömda dammsugaren som brann
Lastbilsbranden på Stena Scandica – 2022
Utanför Gotska Sandön larmade Stena Scandica om en brand ombord. Denna kunde lokaliseras till en kylenhet på en lastbil och även om själva branden var begränsad – blev skadorna stora.
– Det här blev en vansinnigt komplicerad historia. Dels hade vi ett brandskadat fordon och en lastbil som brunnit. Men därtill var det ju en herrans massa fordon samt inte minst massa last som skadats. Jag var bara med på ett litet hörn, men det var skadereglerare och utredare i alla dess former på plats – från alla länder runt Östersjön.
Vintergaraget i Morjärv – 2021
Varen 2021 larmades det om brand i en industrilokal i Kalix. I denna stod det runt 200 husvagnar och husbilar vinterparkerade. Förödelsen var total och ett stort orosmoment var alla gasoltuber som exploderade.
– Det var bara en askhög kvar när jag var där. Det var även en väldigt komplicerad historia med många försäkringsbolag inblandade, men även att det var väldigt många oförsäkrade fordon. Lagret hade regler för att fordon inte fick parkera med gasol i, men det kontrollerades inte. Och jag tror jag slutade räkna tuber när jag var upp i 80.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen