Här är installationsbranschens elbilsfavoriter
Under 2023 blev elbilar det vanligaste alternativet inom installationsbranschen, en rejäl ökning från tidigare år. Fjolåret innebar även ett tronskifte, då Volvo tappade markant i attraktionskraft.
Sverige, ett pionjärland inom elektrifiering, rankas globalt på sjunde plats när det gäller antalet nyregistrerade elbilar. År 2023 levererades 112 210 elbilar, vilket utgör 38,7 procent av den totala nyregistreringen.
Läs också:
Bilen du ska välja bort om du vill vara unik
Läs också:
Fyra faktorer för lönsam servicebil på el
Inom installationsbranschen var dock andelen ännu högre, med 43,34 procent elbilar, vilket innebär att el nu har gått om diesel som det vanligaste drivmedlet. Lägg därtill att ytterligare 9,61 procent av branschens nya bilar var laddhybrider, vilket innebär att över hälften av branschens fordon nu är eldrivna.
– Det var ett stort steg framåt jämfört med 2022. Det mest anmärkningsvärda är Teslas framfart bland förmånsbilarna samt VW ID Buzz Cargos lansering, säger Johan Lysholm, marknadsansvarig på Installatörsföretagen.
2023 innebar också ett tronskifte bland bilfabrikaten. Volvo, som länge varit i topp, fick se sig slagna av Volkswagen, som nu är installatörsföretagens vanligaste val. Volvo tappade över tio procent och hamnade på en tredjeplats. Märkningsvärt är även att Tesla, som 2022 inte ens var på topp-tio, nu är tvåa med en andel på 17,22 procent.
– Det är intressant att Volvo, som alltid varit i topp, nu är nere på en tredjeplats. Volkswagen har lyckats attrahera med sina ID-bilar, och Teslas prissänkningar i början av förra året har också spelat en stor roll, kommenterar Lysholm.
Bland servicebilarna är elektrifieringen inte lika framträdande, men här ökade registreringarna med 30 procent under 2023 jämfört med föregående år. Även här ledde Volkswagen försäljningen. Av servicebilarna var ungefär var fjärde helt eldriven, med Peugeot och VW som marknadsledare. Peugeot E-Expert (34 procent), VW ID Buzz Cargo (26 procent) och Peugeot E-Partner (13 procent) var de vanligaste modellerna.
– Att Peugeot nästan har 50 procent av marknaden för eldrivna servicebilar är anmärkningsvärt, men det speglar det begränsade utbudet. VW ID Buzz Cargo tog trots en sen lansering en fjärdedel av marknaden, säger Lysholm.
Läs också:
Patrik bytte till elbil: ”Jag tankar för under 100 kr i månaden”
Enligt Lysholm kommer andelen elbilar i installationsbranschen sannolikt att fortsätta öka.
– Jag tror att andelen elbilar kommer att fortsätta öka, kanske överstiger vi 50 procent i år? Med förväntade stöd till eldrivna transportbilar kan vi se stora förändringar. Dock får vi inte glömma att även om andelen dieselbilar sjunker, så ökar antalet nyregistrerade dieselbilar, avslutar han.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen