”Jag minns att farfar köpte upp lager från nedlagda projekt”
För 100 år sedan handlade återbruk om att göra en bra affär, i dag handlar det om miljön. Sandströms Elfirma har ett eget system för återbruk av elprodukter. Så här fungerar det i praktiken.
Familjeföretaget Sandströms Elfirma i Rosersberg norr om Stockholm har arbetat länge med återbruk. De är också ett av de företag som gett input till Installatörsföretagens rapport Hur skapar vi förutsättningar för återbruk av installationer?
”Om det cirkulära arbetet ska göra någon skillnad måste det bli mer storskaligt. Då krävs att även stora bolag och projekt deltar i högre utsträckning än i dag.”
Ebba Sandström, vice vd sandströms elfirma
Kvar att göra:
Elmaterial återanvänds inte trots att det går
Läs också:
”Rekond kostar – fördelen är att återbruksmaterialet ofta är gratis”
– Jag minns att farfar köpte upp lager från andras nedlagda projekt. På den tiden gjorde man det för affären, inte för miljön som i dag. Det har gått bra i över 100 år, så det verkar funka, säger Ebba Sandström, vice vd Sandströms Elfirma.
I dagsläget finns en återbrukslåda på lagret i Rosersberg. Demonterade produkter med funktion testas i verkstaden och läggs sedan i lådan. Det finns också en lista för oanvänt spillmaterial, så att inget kastas bort i onödan. Sådant som är som nytt, oanvänt, läggs direkt på hyllan.
– Det har till exempel hänt att vi köpt in öppnade kartonger med oanvända produkter som vi har fått till ett lågt pris, säger Ebba Sandström som menar att det är bra att ha ett eget lager för att kunna ta tillvara material och skapa möjlighet till återbruk.
Hon tycker också att det moderna begreppet cirkulär handlar om mer än återbruk. Att undvika att kasta sådant som inte får plats, eller spill som inte går att lämna tillbaka till grossisten, är också cirkulärt.
– Om det är två meter kabel kvar på en trumma kan vi spara och återanvända det, säger Ebba Sandström.
I våras deltog företaget i Omställningslyftet för installationsföretag, arrangerat av Installatörsföretagen och Rise. Där ingick bland annat så kallad återbrukscoachning, med hjälp av experter på livscykelanalys och miljövarudeklaration (EPD).
– Vi fick väldigt bra underlag för hur man bör tänka kring produktval och återbruk. Det har ökat möjligheterna att göra rätt. Nu vet vi att vi inte bryter mot lagen, utan gör rätt, säger Ebba Sandström.
En viktig rutin är att ta hand om produkterna innan de hamnar i soptunnan. När de väl är där ses de som avfall och får inte plockas upp igen.
Annat viktigt är att vara tydlig gentemot kunderna om vad som gäller kring garantier. Till exempel skriva in i avtalet att det inte är garanti på en viss produkt – eller bara garanti i ett par månader.
– Det är svårt att lämna garanti på något som inte är nytt. Hittills har det inte varit några problem. Om något går sönder får vi bara lösa det, säger Ebba Sandström.
De produkter som företaget återbrukat mest hittills är vägguttag, strömbrytare, centraldelar och markskåp i metall samt belysningsarmaturer. Nyligen hittade de för första gången en större mängd kabelstegar som såldes för återbruk.
Läs också:
Elmaterial på second hand? Jajamän
I första hand väljer Sandströms Elfirma att återbruka produkter internt, från egna projekt. Men ibland har de använt sig av tjänsten som erbjuds av Centrum för cirkulärt byggande, CCBuild, med produkter över hela landet – mest för att sälja produkter. Fler måste dock delta om utbudet ska bli större.
– Om det cirkulära arbetet ska göra någon skillnad måste det bli mer storskaligt. Då krävs att även stora bolag och projekt deltar i högre utsträckning än i dag, säger Ebba Sandström.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen