Allt i ett: Växelriktare, batteri och laddare för elbilen
Lösningen känner av hur mycket energi som används, när på dygnet och hur länge. Dessutom har den koll på väderprognosen och timpriserna på Nordpool.
Det danska Emaldo-batteriet kommer med en hybridväxelriktare, tre batterimoduler och uttag med CS2-laddare för elbilen i ett och samma skåp. Artificiell intelligens styr hur enheten kombinerar sina olika funktioner. Skåpet är robust och håller IP54, så det kan placeras utomhus. Allt är byggt enligt principen plug-and-play, så installationen är enkel.
– Enheten känner av konsumtionsmönster, det vill säga hur mycket energi som förbrukas, när på dygnet och hur länge. AI:n har också koll på väderprognos, beräknade soltimmar och på timpriserna på Nordpool och styr anläggningen utifrån de önskemål som användaren angett i den app som ingår, förklarar Stephan Hentzler, teknikansvarig hos Solarkraft i Överlida – det företag som säljer Emalldo-batteriet i Sverige.
En annan dansk lösning:
Nya smarta danska batterierna: ”Vi har en aggressiv prissättning”
På det här viset ser anläggningen till att den solel som produceras blir använd på det optimalt vis. Den ser till att elbilen står färdigladdad på önskad tid och att den laddats med billigast möjliga el.
– Det finns också en back-up funktion. För mindre än 6 000 kronor kan man köpa till en automatisk reservkraftsomkopplare, jordfelsbrytare typ B och en nätanalysator med reläer som slår över till batteridrift om nätströmmen skulle försvinna. Via en särskild utgång på enheten kan man förbinda elcentralen i huset med den och använda Emaldo för backup tills nätströmmen kommer tillbaka. I backupläge levereras 10,8 kW till huset, men det kan toppas till det dubbla under 200 millisekunder för att klara återstart av kritiska laster.
En annan egenskap är att Emaldo är klassat i högsta kategori när det gäller svarstider till nätet och har en C-rate på över 1. Det måttet anger hur snabbt man kan ladda i ur batteriet. Det här medför att Emaldo är godkänt för stödtjänster till Svenska Kraftnät. Till våren kommer Emaldo att erbjuda en egen stödtjänst. Andra funktioner under utveckling är fasbalansering och V2G, som Emaldo räknar med att ha klart under nästa år.
Svensk batteri-innovation:
Nytt svenskt batteri kan byggas ut efter hand
När Emaldo nu lanseras i Sverige i samband med elbilsmässan i Göteborg i december, går Solarkraft ut med ett pris på cirka 8 600 Euro – strax under 100 000 kronor. Det är priset till installatörerna, exklusiveutan moms, och det betyder att slutkunden kan erbjudas en komplett anläggning för i runda slängar 70 000 – 80 000 kronor efter grönt teknikavdrag.
I det priset ingår ett ”grundpaket” med växelriktare med display på 10,8 kW, tre batterimoduler på tillsammans 9,3 kWh, jordfelsbrytare, en typ 2-laddare till bilen samt laddsladd med hållare och smartmeter. I enheten finns tre MPPT-er för inkommande likström från solcellsslingor med 550 Vdc som maxspänning. I paketet ingår även ett SIM-kort som enkelt kan aktiveras om WiFi-täckning inte finns på plats. I Emaldo-appen har man helhetsöversikt över solcellsproduktion, energiförbrukning i fastigheten, laddning till elbilen och batteristatus.
Sedan går det att bygga ut med fler batterimoduler upp till 70.6 kWh eller att parallellkoppla flera Emaldo om det behövs mer växelriktarkapacitet. Batterispänningen är 512 V vid 50/60 Hz och max laddström 100 A för iladdning och 250 A urladdning – beroende på antalet moduler som installerats. Miljömässigt sett är batterierna 100 procent återanvändbara och alltsammans säljs med 10 års garanti.
Läs också:
Stora skillnader mellan växelriktare som klarar batterier
– Till sist vill poängtera att Emaldo också fungerar i befintliga solinstallationer. Då ansluter du bara den befintliga växelriktaren till Emaldo-enheten, tillägger Stephan Hentzler.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen