Logga in

”Tappar du nollan får du 400 V genom vissa produkter”

Publicerad
25 okt 2023, 13:44

Hagers produktchef om Elfelsbilden, men också om hur deras material tas fram för att undvika sådana här misstag. ”Olyckligt för produkten är framtagen för att hjälpa installatören.”

Produkten är utvecklad för att man ska sätta in mejseln där, är man osäker på funktionen ska man kontakta tillverkaren. Det säger Mikael Hylander, produktchef på Hager, som när han tittar på bilden inte förstår hur den som har pillat in kablarna har fått fast dem.

Dusko buljevic som hittade felet berättar om bilden
”Ingen elektriker kan lyckas med så mycket fel”

Läs också:
”Därför byter jag alltid torix mot wago”

Om man lyckas med det, som den på bilden har gjort, blir anslutningen inte säker.

– Det blir en stor risk här framförallt med skyddsjorden, men även med nollan. Tappar du nollan får du 400 V genom vissa produkter.

”Vi undersöker allt möjligt, alltifrån design till funktion. Vi ber gruppen att installera produkterna och får synpunkter.”

Han konstaterar att den här produkten har funnits i 18 år och har inte upplevt några större problem med den.

– Antingen måste det ha varit väldigt mörkt och man måste ha chansat lite, eller så kanske någon använder produkten för första gången. Kanske någon nyexaminerad, att göra fel är ju lätt. Det finns ju de som tankar fel bränsle i bilen också, grunnar Mikael Hylander.

På Hagers brytaktorer och personskyddsbrytare är det samma typ av anslutning.

– Det är ju väldigt olyckligt för den är ju framtagen för att hjälpa installatören, vi försöker ju ta fram så säkra produkter som möjligt så att det inte ska gå att göra några misstag.

mer elfel
”Till och med en amatör som jag såg den blå omgående”

Hur funkar produktutvecklingen, har ni ”dumhetstester”?

– Ja, absolut, vi undersöker allt möjligt, alltifrån design till funktion. Vi ber gruppen att installera produkterna och får synpunkter.

En sådan process kan ta upp mot sex år från det att man börjar. 

Mikael Hylander vill också understryka vikten av egenkontrollen med okulärbesiktning och dragtest innan drifttagning. 

– Alla gör väl det?