Patrik bytte till elbil: ”Jag tankar för under 100 kr i månaden”
”När jag fick foldern på ID Buzzen såg den ut som en 60-tals hippiebuss”. Skiftet från en Transporter blev stort, att byta till en mindre bil var inget Patrik Engborg på Granitor såg fram emot. Hur har det gått?
Den svenska bilflottan elektrifieras i en rasande takt och så sker även bland yrkesbilar. På Granitor i Hudiksvall har man tagit ett viktigt steg mot att byta ut sina dieseldrivna servicebilar och sedan ett halvår tillbaka har montören Patrik Engborg rattat en VW ID Cargo.
Läs också:
Marknadsöversikt – då lönar sig servicebil på el
Läs också:
Quiz: Vad kan du om elbilar egentligen?
– Jag fick frågan om jag ville ha en elbil och arbetsledaren sade att han trodde att både jag och företaget skulle spara på bytet. Jag har fem mil enkel resa till jobbet och även om jag var nöjd med min Transporter sa jag ja. Det var bara uppsida som jag såg det, jag behöver inte köpa en bil för över en halv miljon och har egentligen inget att förlora.
Montören erkänner att även om han gillar bilar, så var hans förstahandserfarenheter av elbilar ganska skrala.
– Vi hade en projektledare som hade en Tesla Model 3 och efter att ha åkt i den blev man ju frälst. Man går ju aldrig ur en Tesla med annat än ett leende. När jag fick foldern på ID Buzzen såg den ju ut som en 60-tals hippiebuss, men jag tänkte att den blir nog bra.
När elbilen nu ersatt det gamla dieselskåpet är vardagen en helt annan för Patrik Engborg och han sticker inte under stol med att allt blivit bättre.
– Komforten är helt fantastisk, det går inte ens att jämföra. I Transportern fick man ju snudd tinnitus, men den här är på en annan planet. Här känns det som att åka X200, den bara glider fram och komforten är flera steg upp. Kupén är även flera resor bättre och man sitter som en kung där framme. Aldrig att jag skulle byta tillbaka.
Även prestandan i bilen är i en annan klass.
– Med Transportern behövde du snudd på börja planera hemifrån när du skulle ut på motorvägen. Här är det bara dra en Stockholmssväng och gasa på, den bara flyger iväg. Moset kommer på en gång och accelerationen är även något andra som lånat är helt lyriska över, säger han
Men även om Patrik Engborg säger att han snudd inte kan komma på något egentligt negativt med bytet – var ”downsizing” inget han ville.
– Det är smärtsamt att gå ned i storlek. Särskilt eftersom tanken var att vi skulle lägga en dag för att göra bytet. Men min Transportern gick sönder så det blev panik då jag fick bara kasta in allt. Det är ju mycket prylar som ska in och i början fick jag inte med allt. Men man vänjer sig, det blir att man får ha med sig fem av allt istället för tio, säger han.
Laddning sköter Patrik Engborg hemma eller på kontoret. Visst har det hänt att han laddar på snabbladdare, men det är sällan det behövs. Dock tycker han att det fortfarande är onödigt krångligt de gånger han väl behöver snabbladda.
– Jag tycker det är väldigt frustrerande med alla dessa appar, brickor och konton. Det är en negativ grej med elbilarna. Sen det här att köra och så vet man inte om alla laddare är upptagna när man kommer fram. Det är svettigt och lite som att stå i matkön som vegan – och så finns det bara kött när man kommer fram.
Hur ser han då på problemet med räckvidd och snacket om riskerna att bli stående med batteritorsk?
– Ärligt talat, det har aldrig hänt mig att jag är i närheten av att vara tom. När man tar ett jobb vet man ju ganska automatiskt vad det är för avstånd. Bilen går ju så långt att det inte ens krävs så mycket planering då jag alltid ser till att ha tillräckligt med laddning.
Läs också:
Fyra faktorer för lönsam servicebil på el
Att vinterkylan kommer kapa räckvidden är inte heller något som Patrik Engborg ser som ett överdrivet stort problem och absolut inget som skulle få honom att ställa elbilen till förmån för dieseldrift.
– Övergången kommer ju och det finns ju lite i vår natur som elektriker att ligga i framkant. Personligen har jag helt tappat intresset för förbränningsmotorer sedan jag fick den här. Då har jag ändå meckat en hel del bil… men nu känns det bara som en förlegad generation, säger Patrik Engborg.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen