Logga in

Gabriel tar strid mot Nordea efter bedragarnas plundring

Publicerad
23 okt 2023, 07:29

Bedragare länsade installatören Gabriel Hübinettes firmakonto på över en miljon kronor. Nu riskerar han att förlora lika mycket till i striden mot banken som vägrar kompensera honom.

Brott- och säkerhetsexperten:
Så går det till när bedragarna tömmer företagskontot

Hon utsattes för hackning och phising:
”Bedrägeriförsöken är ofta så sofistikerade att man inte kan ana att något är fel”

Gabriel Hübinette driver enmansföretaget Hübinette VVS i Uppsala med omnejd sedan 2009. Bland kunderna finns privatpersoner, fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Men sedan ungefär ett år tillbaka tvingas han även lägga ner tid och energi på att försöka få tillbaka pengarna som stulits från hans företagskonto.

Man får ju bluffsaker nästan dagligen i sin mejl som man märker av direkt, men det här såg trovärdigt ut, säger han till Upsala Nya tidning, UNT.

För UNT, som var först med att skriva om fallet, berättar han att hans företagsbank, Nordea, sedan länge kommunicerat med honom via sms och mejl. Men den här gången var det en bedragare, som använt Nordea och deras grafiska profil, som stod bakom utskicket där det stod att han behövde förnya sitt bank-id via en länk till ”bankens” webbplats.

”Man får ju bluffsaker nästan dagligen i sin mejl som man märker av direkt, men det här såg trovärdigt ut.”

På fyra dagar gjordes sedan uttag på sammanlagt 1 054 000 kronor – merparten fördes över till konton i Storbritannien.

När han upptäckte vad som hänt spärrade han genast sina konton, gjorde en polisanmälan,och tog hjälp av en advokat för att göra en skriftlig begäran om att få pengarna tillbaka från Nordea.

– Jag låg som tur var jättebra till med faktureringen innan det hände och kunde fakturera runt två–tre miljoner efter bedrägeriet, säger han till VVS-Forum.

Samtidigt tog han för givet att banken, som han varit kund i sedan länge, skulle hjälpa honom. Hans företag hade exempelvis aldrig tidigare fört över pengar utomlands, vilket var lätt att se i historiken.

En prejudicerande dom i Högsta domstolen i fjol har lett till att bankernas ansvar vid bedrägerier har skärpts. Den som utsätts för ett bedrägeri utan att vara medveten om, eller  likgiltig till, konsekvenserna av att lämna ut sina kontouppgifter ska ersättas för alla förluster över 12 000 kronor av sin bank.

Men Nordea sade nej till återbetalningen och hävdade att Gabriel Hübinette agerat grovt oaktsamt. På företag ställs högre krav på aktsamhet än privatpersoner, visade det sig. När en överklagan till Nordeas egen Konsumentombudsman ledde till samma nekande besked bestämde han sig för att stämma banken.

– Framför allt förstår jag inte varför man inte omfattas av samma regler som en privatperson när man är enmansföretagare, säger han.

”Mina muskler räcker inte långt mot Norra Europas största affärsbank. Nordea har två advokater inkopplade, förlorar jag blir det dyrt.”

Rättsskyddet i Gabriel Hübinettes företagsförsäkring täcker 200 000 kronor, varav hans egna advokatkostnader uppgår till 100 000 kronor.

– Mina muskler räcker inte långt mot Norra Europas största affärsbank. Nordea har två advokater inkopplade, förlorar jag blir det dyrt.

När Gabriel Hübinette gjorde ett förlustavdrag hos Skattemyndigheten på beloppet som han blivit bestulen på kom nästa smocka:

– De krävde att jag skulle betala 200 000 i skatt på de förlorade pengarna. Snart är de här kostnaderna uppe i samma belopp som jag blivit bestulen på.

Firmans datasystem kapades:
”Vi fick se de 60 000 kronorna som läropengar”

Nordea har avböjt en intervju men i ett mejl skriver deras presskommunikatör till UNT att de ser allvarligt på bedrägerier, som de arbetar fokuserat med berörda parter för att få bukt med, och att varje bedömning av ersättning görs individuellt.