Fyra faktorer för lönsam servicebil på el
Ekonomin var långt ifrån självklar för Granitor Hudiksvall när montören Patrik Engborg bytte in sin Transporter till en ID Cargo Buzz. Men för avdelningschefen Joakim Väänänen blev skiftet en besparing. Här är faktorerna som avgjorde.
Dåligt utbud, högt pris och bristande räckvidd. De tre faktorerna har stoppat många elfirmor från att ens snegla åt el som alternativ till diesel, när det kommer till servicebilar. Men numera finns det en del valmöjligheter.
Läs också:
Marknadsöversikt – då lönar sig servicebil på el
Läs också:
Quiz: Vad kan du om elbilar egentligen?
Frågan är när det är är det rationellt att satsa på en elbil för instalationsföretaget
även om utbudsfrågan och till viss del räckviddsproblematiken är på väg att bli historia – när är det värt att satsa på en eldriven servicebil?
Kan hantverkare klara sig med elbil?
En av de absolut viktigaste aspekterna med att byta ut firmabilarna till elbilar handlar om vem som kör. Eller snarare att den montör som tilldelas bilen använder den rätt. Det säger Joakim Väänänen, avdelningschef på Granitor Electro i Hudiksvall. Han säger att en av de sedan 2020 haft en eldriven Renault Kangoo som poolbil för stadsjobb, men att när det var dags att satsa på en eldriven servicebil krävdes det lite mer tanke bakom.
– Montören var positivt inställd från början och han har längre sträckor att köra. Det skulle inte Kangoon funka för men när vi hade möjlighet att få in en ID Cargo, blev det rätt.
– Personen som kör Cargon hade tidigare en Transporter. Och när jag tittade på kostnaden för den bilen landade han på 13 000 kr i månaden. Nu, med det han hunnit köra med Cargon hamnar vi på en kostnad på 11 500 kr för allt. Det är alltså vinst redan innan vi tar med miljö, image och så vidare. Hade jag satt bilen på någon som kört mindre och bara inne i Hudiksvall hade ekvationen sett annorlunda ut, säger han.
Lönar sig elbil som förmånsbil?
Att företag kan spara pengar på att byta till elbil är självklart den viktigaste aspekten för många. Men att montörerna som kör bilen som förmånsbil även gör det är ytterligare ett starkt bidragande skäl till att det lönar sig att byta.
– Det här var något jag hade på känn redan innan vi valde att köpa in Cargon. Vi valde montören till elbilen för att han hade en hög dieselkostnad och han hade även intresse av att byta för att få ned sina egna kostnader.
Hur är arbetsmiljö, komfort och ljudnivå i en elbil?
Många skåpbilar som rullar idag har några år på nacken och även när de var nya var de framförallt inriktade på att vara ett verktyg snarare än den bästa arbetsplatsen. De senaste elbilarna ändrar dock på detta. ID Cargo som exempel är byggd på en ny dedikerad elbilsplattform. Det innebär att den dels har den senaste tekniken när det kommer till säkerhet och uppkoppling. Men den är även bättre ljudisolerad och har bättre komfort än vad äldre diesel-skåpbilar kan erbjuda.
Är det viktigt för varumärket att köra elbil?
Joakim Väänänen säger att även om det ekonomiska gå ihop sig ska man inte sticka under stol att det finns ett tydligt symbolvärde i att elektriker kommer inrullande i elbilar.
– Brinner man själv för miljöaspekter är det ju inget snack om att man ska köra elbil. Men man ska inte underskatta imagen det här ger. Som jag ser det hade det ekonomiska varit ett nollsummespel eller att elbil till och med hade blivit lite dyrare – så hade miljöimagen det ger att rulla i ID Cargon vägt upp det.
Läs också:
15 tips för att göra er elfirma mer miljövänlig
Lönar sig elbil som servicebil i alla lägen?
Arbetsledaren säger att sedan det eldrivna folka-skåpet kom till företaget har flera montörer sagt att de vill gå över till elbil. Men även om han tycker att det är självklart att en elfirma som promotar elbilar till kunder själv ska köra på el – kommer inte alla servicebilar att bytas än.
– Vi har nio bilar i dag varav två är eldrivna Men jag skulle säga nej till att vi byter alla på en gång. Dels vill jag se vad som händer på bilsidan. Visst skulle vi kunna ta in så att alla kör ID Cargo, men då skulle vi behöva ta ut mer betalt av kunderna. Det är även en brytpunkt vi behöver nå för att det ska funka och i dagsläget är vi inte där, säger Joakim Väänänen.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen